dc.contributor.advisor | McVeigh, Joseph | |
dc.contributor.advisor | Hahn, Judit | |
dc.contributor.author | Salonen, Roosa-Mari | |
dc.date.accessioned | 2019-03-19T06:58:31Z | |
dc.date.available | 2019-03-19T06:58:31Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63207 | |
dc.description.abstract | Koulujen sukupuolitietoisuus ja sukupuolisensitiivisyys ovat viime vuosina nousseet ajankohtaisiksi aiheiksi paljon mediahuomiota saaneen Suomen opetushallituksen julkaiseman Tasa-arvotyö on taitolaji -oppaan johdosta. Opas kannustaa kouluja lisäämään ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta ja tuo esiin sukupuolten tasa-arvoon liittyviä haasteita. Opas herätti vilkasta keskustelua siitä, miten sukupuoli tulisi huomioida suomalaisessa perusopetuksessa.
Tutkielma tarkastelee alakoulun englannin kielen oppikirjaa sukupuolinäkökulmasta ja pyrkii selvittämään, miten sukupuoli rakentuu oppikirjassa, sekä edistääkö oppikirja tasa-arvoa. Oppikirjat ovat suomalaisen perusopetuksen keskiössä ja niiden rooli on oppitunneilla suuri. Ne välittävät asenteita ja käsityksiä ja vaikuttavat siten olennaisesti siihen millainen kuva kirjan käyttäjälle sukupuolesta rakentuu. Tutkimuksessa analysoitiin A-englannin kuudennen luokan tekstikirjan tekstejä sekä kuvituksia. Tutkimuksessa hyödynnettiin kriittistä diskurssianalyysia sekä kvantitatiivista analyysia. Tutkielmassa huomioitiin niin naisten kuin miesten kuvaaminen oppikirjassa.
Tutkimustulokset heijastelivat aiempien tutkimusten tuloksia ja osoittivat tarkastellun oppikirjan sisältävän perinteisiä sukupuolirakenteita, sekä miesten aseman olevan näkyvämpi. Oppikirjasta löytyi kuitenkin myös tapauksia, joissa perinteisiä sukupuolirooleja ja stereotypioita haastettiin. Tutkimus osoitti, että vaikka suomalaiset oppikirjat ovat viime vuosikymmeninä kehittyneet paljon, on vielä tarvetta tarkastella niitä kriittisesti. | fi |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | teaching materials | |
dc.title | Gender representation in a Finnish EFL textbook | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201903191891 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | sukupuoliroolit | |
dc.subject.yso | sukupuolentutkimus | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | textbooks | |
dc.subject.yso | gender | |
dc.subject.yso | gender roles | |
dc.subject.yso | gender research | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |