dc.contributor.author | Ahokas, Essi | |
dc.contributor.author | Löppönen, Antti | |
dc.date.accessioned | 2019-03-05T09:43:06Z | |
dc.date.available | 2019-03-05T09:43:06Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-7696-5 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63026 | |
dc.description.abstract | Arviointi on osa oppimisprosessia ja sen on havaittu ohjaavan opiskelua ja oppimista
merkittävästi. Arvioinnin osana myös arviointiin kuuluva palautteenanto on merkityksellistä.
Oppimisen kannalta pidetään tärkeänä sanallista ja opastavaa palautetta, joka kiinnittää
opiskelijan huomiota opiskeltavan asian olennaisiin asioihin sekä antaa kehitysehdotuksia ja
auttaa opiskelijaa ymmärtämään omien tietojen puutteita. Tässä selvityksessä
Liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoilta kysyttiin mielipiteitä ja kokemuksia
arviointimenetelmistä ja arviointiin liittyvästä palautteenannosta. Myös vilppi ja arvioinnin
tasa-arvoisuus olivat kyselyn teemoina.
Yleisimmin arviointimenetelminä käytettiin ja luento- ja kirjatenttiä sekä tutkielmia tai
seminaaritöitä. Vähiten käytettiin suullista tenttiä ja suullista ryhmätenttiä. Opiskelijoiden
mukaan arviointimenetelmät mittasivat pääsääntöisesti hyvin heidän osaamistaan. Opiskelijat
kokivat, että opettajat määrittivät pääsääntöisesti annettavat arvosanat. Tiedekunnan
tieteenalojen välillä havaittiin kuitenkin eroja, sillä liikuntapedagogiikan opiskelijat kokivat
osallistuvansa enemmän arviointiin itsearvioinnin muodossa kuin muiden pääaineiden
opiskelijat. Yli puolet opiskelijoista ei ollut havainnut arviointiin liittyvää vilppiä. Vilpillisten
toimien koettiin johtuvan opiskelijoiden laiskuudesta sekä toisaalta opiskelijoiden ajankäyttöön
ja jaksamiseen liittyvistä haasteista. Noin puolet opiskelijoista koki arvioinnin olevan tasa-arvoista aina tai usein. Epätasa-arvon koettiin johtuvan arvioitsijan subjektiivisuudesta. Muita
epäkohtia olivat esimerkiksi arviointikriteerien epäselvyys sekä se, että kaikki saivat samoja
arvosanoja, eikä arviointiasteikkoa käytetty laajasti. Kyselystä selvisi myös, että opiskelijat
kokivat saavansa harvoin arvioinnin jälkeistä sanallista palautetta, ja että he toivoivat
palautetilaisuuksia. Osalle opiskelijoista kirjallinen viesti ja mahdollisuus tavata opettajaa
arvioinnin jälkeen olivat riittäviä palautemuotoja.
Liikuntatieteellisessä tiedekunnassa arviointimenetelmiä käytetään selvityksen mukaan melko
monipuolista. Itse- ja vertaisarviointi tehostaisivat kuitenkin oppimista ja diagnostisella sekä
formatiivisella arvioinnilla voitaisiin parantaa oppimisprosessia. Kyselyssä havaittiin, että
arviointi koettiin usein tasa-arvoiseksi, kokemusta voitaisiin kuitenkin lisätä arviointikriteerien
selkeällä esittämisellä. Kirjallisuudessa on noussut esiin palautteen saamisen merkitys
arviointiprosessin yhteydessä. Tämä havaittiin myös opiskelijoiden vastauksista. Opiskelijat
toivoivat palautetta sanallisessa muodossa joko palautetilaisuuksina tai kirjallisina viesteinä. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.title | Arviointiselvitys 2018 : liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden mielipiteitä opintojen arvioinnista, palautteenannosta ja vilpistä | fi |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-7696-5 | |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | book | |
dc.subject.yso | arviointi | fi |
dc.subject.yso | arviointimenetelmät | fi |
dc.subject.yso | palaute | fi |
dc.subject.yso | vilppi | fi |
dc.subject.yso | opiskelu | fi |
dc.subject.yso | oppiminen | fi |
dc.subject.yso | yliopistot | fi |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |