Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista. Tutkimusta ohjaavina kysymyksinä olivat: minkälaisia käsityksiä opiskelijoilla on luokanopettajakoulutuksen monialaisten opintojen sisällöistä ja toteutuksesta sekä miten he kehittäisivät niitä.
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2012 sähköisellä kyselylomakkeella. Aineisto on kerätty opiskelijoilta, jotka ovat suorittaneet POM-opinnot Jyväskylän yliopistossa tai ovat vielä niitä suorittamassa (N=57). Tämä tutkimus on sekamenetelmätutkimusta, jonka pääasiallinen tutkimusote on kvalitatiivinen, jota kvantitatiivinen tutkimus täydentää. Aineisto on analysoitu tilastollisten menetelmien ja sisällön erittelyn avulla.
Tämän tutkimuksen perusteella suurin osa opiskelijoista pitää POM-opintoja vähintään jonkin verran tarpeellisina kentällä työskentelevälle opettajalle (60,8 %). Enemmistö opiskelijoista koki POM-opintojen antavan myös vähintään jonkin verran valmiuksia oppituntien suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Aineenhallinnan ja ainedidaktiikan suhdetta POM-kursseilla opiskelijat pitävät tällä hetkellä melko hyvänä.
Yksittäisistä POM-kursseista eniten opiskelijoiden ymmärrystä lisäsivät tämän tutkimuksen perusteella teknologiakasvatuksen ja teknisen työn, äidinkielen ja liikunnan -kurssit. Vähiten ymmärrystä lisäsi opiskelijoiden näkemyksen mukaan matematiikan POM-kurssi. Aihekokonaisuudet saivat opiskelijoilta hyvin positiivisen arvion. Sen sijaan POM-johdanto monialaisiin opintoihin jakoi opiskelijat tyytyväisiin ja pettyneisiin. POM-opintojen suurimpina kehityskohteina opiskelijat näkevät niiden sirpalemaisuuden sekä niiden suorittamisen joustamattomuuden.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
Leppämäki, Harri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ... -
Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
Valkonen, Maria (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.