Kokemuksia fysiikan opiskelun haasteellisuudesta Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella
In this thesis difficulties in university level physics studies are investigated. Students’ personal experiences and opinions on both physics and studying physics as a subject were collected. Ten physics major students were interviewed to gather the data during the winter and spring of 2024. Central themes in the thesis are difficulties in studying physics, how students cope with these difficulties, and how students are evaluated during their studies. Many difficulties related to physics studies were discovered, of which most impactful were those related to mathematics education, fast pace of physics education, the lack of learning support and unsuitable evaluation methods. The research showed that physics education could be improved by increasing support for students, and developing and expanding mathematical education at the Department of Physics to enhance students’ ability to apply the acquired mathematical knowledge on physics courses. Evaluation should move away from heavy emphasis on exams and increase the usage of diverse evaluation methods and long-term assessment, as to better reflect work life skills of physicists. These improvements would also encourage students to study for meaningful competence instead of focusing on achieving desired grades.
...
Tässä tutkielmassa selvitetään fysiikan opiskeluun liittyviä haasteita haastattelututkimuksella. Tutkimuksen tarkoitus oli kerätä fysiikan opiskelijoiden henkilökohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä niin fysiikan asiasisällöistä kuin myös opiskelun arjesta. Aineisto kerättiin kevättalvella 2024, ja tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen fysiikan pääaineopiskelijaa. Tutkimuksen datankeruu suoritettiin haastatteluilla. Tutkimuksen keskeisimmät teemat ovat fysiikan opiskelun keskeisimmät haasteet, se miten opiskelijat menettelevät näiden haasteiden kanssa ja fysiikan arviointi. Tutkimuksessa onnistuttiin selvittämään monia opiskeluun liittyviä haasteita, joista keskeisiä olivat matematiikan opetus, fysiikan opiskelun kova tahti, opiskelun tuen puutteellisuus ja fysiikan kurssien arvioinnin haasteet. Tutkimuksen perusteella opetusta voisi kehittää lisäämällä kursseilla annettavaa tukea ja kehittämällä sekä laajentamalla matematiikan opetusta fysiikan laitoksella, jotta matematiikan kursseilla opetettua matematiikkaa osattaisiin soveltaa paremmin fysiikan käyttötarkoituksiin. Arvioinnin kannalta tenttien painoarvoa tulisi vähentää huomattavasti, ja monipuolisempien arviointimenetelmien sekä pitkäaikaisen arvioinnin käyttöä lisätä, jotta arviointi heijastaisi paremmin fyysikon työelämätaitoja. Mieluummin kuin opiskella vain haluttujen arvosanojen saavuttamiseksi, nämä muutokset voisivat myös kannustaa opiskelijoita opiskelemaan syvällistä osaamista varten.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa
Huuhka, Niilo (2022)Tässä tutkielmassa tarkastellaan fysiikan opiskelijoiden matemaattisia valmiuksia ja haasteita Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Matemaattiset haasteet ovat yleisiä fysiikan opinnoissa oppiaineen vahvan ... -
Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta
Hassinen, Victoria (2022)Fysiikan opiskelun kynnyksen madaltamiseksi ja ihmisten innostamiseksi fysiikan pariin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos on kehittänyt uudenlaisen, modernin fysiikan orientoivan MOOC-opintojakson (Massive Open Online ... -
Opiskelijaäitien kokemuksia perheen ja yliopisto-opiskelun yhteensovittamisesta
Taipale, Anna-Riina (2021)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata, miten opiskelijaäidit kokevat perheen ja yliopisto-opiskelun yhteensovittamisen. Perheiden hyvinvointi on jatkuvana yhteiskunnallisen keskustelun kohteena, ja keskustelun tueksi ... -
Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
Heikura, Ada; Aalto-Setälä, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä ulottuvuuksista opiskelustrategiat muodostuvat ja miten eroavaisuudet opiskelustrategioiden hallinnan kokemuksissa ilmenivät eri tiedekunnan opiskelijoilla. Tutkittavina ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.