dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Sipola, Helmi | |
dc.date.accessioned | 2019-02-18T11:04:05Z | |
dc.date.available | 2019-02-18T11:04:05Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62836 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkin musiikinkuuntelun fysiologisia ja kognitiivisia vaikutuksia aivojen ja kehon toimintaan, ja sitä kautta ihmisen hyvinvointiin. Lisäksi pohdin, että miten näitä tietoja voisi hyödyntää koulumaailmassa ja oppilaiden hyvinvoinnin tukemisessa.
Työrauha- ja keskittymiskyvyn ongelmat ovat tuntuneet lisääntyvän lähivuosina. Tutkin aihetta, koska haluan löytää opettajille lisää työkaluja oppilaiden rauhattoman olon ja koulupäivän kohtaaman stressin helpottamiseksi. Tutkin aihetta kartoittamalla aiempaa tutkimusta ja yhdistämällä sitä koulumaailmaan. Tutkimuksen pohjalla vaikuttaa myös hypoteesini siitä, että musiikinkuuntelutuokioilla voitaisiin vaikuttaa oppilaiden keskittymiskykyyn.
Tutkimusta musiikinkuuntelun ja keskittymiskyvyn välisestä yhteydestä löytyi varsin vähän, jos ollenkaan. Selvisi, että aihe on vielä melko tuntematon. Sain kuitenkin kartoitettua musiikinkuuntelun fysiologisia ja kognitiivisia vaikutuksia kattavasti, ja yhdistelen niitä tietoja koulumaailmaan. Minut itseni yllätti se, miten laajalle musiikinkuuntelun vaikutukset ulottuvat ja miten tarpeellista niitä olisi hyödyntää opetuksessa. Hypoteesini ei saanut tutkimusten vähäisyyden takia selkeää lopputulosta, mutta tukea se sai siihen, että aihetta todella kannattaa jatkossa tutkia esimerkiksi pro gradu –tutkielman parissa. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | musiikinkuuntelu | |
dc.title | Musiikinkuuntelun vaikutus aivojen ja kehon toimintaan | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902181541 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | neuropsykologia | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | kuunteleminen | |
dc.subject.yso | kuuntelukasvatus | |
dc.subject.yso | musiikkipsykologia | |