University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kuuntelukasvatuksen toteutuminen yläkoulun musiikin opetuksessa

Thumbnail
View/Open
541.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Takanen, Soila
Date
2016
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä kuuntelukasvatus on yläkoulun musiikin opetuksessa. Lähtökohtana tutkimukseen on opettajan ja opetuksen näkökulma kuuntelukasvatukseen, sillä näen opettajan sekä persoonana että pedagogisten valintojen tekijänä tärkeimmässä roolissa opetuksen toteutumisen suhteen. Tarkentavien tutkimuskysymysten tehtävänä on hahmottaa, miten kuuntelukasvatus toteutuu musiikinopettajan opetuksessa, mitkä tekijät vaikuttavat kuunteluun ja kuuntelutilanteeseen sekä mitä tavoitteita kuuntelukasvatuksella on. Koska murrosikäiset kuuntelevat vapaa-ajallaan paljon musiikkia, valikoitui aihealueekseni yläkoulussa tapahtuva musiikin opetus. Näen suuren potentiaalin koulun kuuntelukasvatuksen ja oppilaiden vapaa-ajalla tapahtuvan musiikinkuuntelun välillä ja tästä syystä koen kuuntelukasvatukseen panostamisen tärkeänä. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty haastattelemalla neljää musiikinopettajaa kevättalven 2015 aikana käyttämällä menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelun runko muodostui uudesta opetussuunnitelmasta nousseista kuuntelukasvatusta koskevista aiheista sekä yleisemmin musiikinkuuntelua käsittelevistä teemoista. Haastateltavat opettajat ovat toimineet pääosin yläkoulun musiikinopettajina. Voimaan tuleva opetussuunnitelma (POPS 2014) määrittää aikaisempaa selkeämmin, mitä sisältöjä opetukseen tulee sisällyttää, mutta tutkimukseni osoitti kuuntelukasvatuksen näkökulmasta, että opettajan valintoihin vaikuttavat myös tämän omat näkemykset kuuntelun tärkeydestä niin opettajan omassa elämässä koulun ulkopuolella kuin kuuntelusta työtapana musiikintunnilla. Keskittyminen, aktiivinen kuuntelu, monipuolisuus kuunneltavassa materiaalissa ja kuuntelukasvatuksen aikaansaama oppilaiden maailmankuvan laajentuminen sekä yleissivistys kohosivat haastatteluissa tärkeimmiksi huomioiksi kuuntelussa ja kuuntelukasvatuksessa. Opettajan rooli kuuntelun ohjaajana on tiedostettava ja opettajan tulee huomioida monia erilaisia musiikillisia, yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tasoja kuuntelukasvatuksen onnistuneessa toteuttamisessa. ...
Keywords
kuuntelukasvatus musiikkikasvatus opettajuus opettajat musiikki opetus kuunteleminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605102467

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23867]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa 

    Miettinen, Veera (2020)
    Maisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin ...
  • Kohti sensitiivistä musiikin opettamista : ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja 

    Huhtinen-Hildén, Laura (University of Jyväskylä, 2012)
  • Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa 

    Björn, Kuisma (2021)
    Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin kuuntelukasvatuksen toteutumista peruskoulun 1–6-luokilla. Erityisesti käsittelen sitä, miten alakoululaiset kuuntelevat musiikkia ja miten musiikin kuuntelukasvatus voi tukea ...
  • Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa 

    Voutilainen, Anna (2021)
    Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ...
  • Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6 

    Hakkarainen, Jyri (2021)
    Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre