Kuuntelukasvatuksen toteutuminen yläkoulun musiikin opetuksessa
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä kuuntelukasvatus on yläkoulun musiikin opetuksessa. Lähtökohtana
tutkimukseen on opettajan ja opetuksen näkökulma kuuntelukasvatukseen, sillä näen opettajan sekä persoonana että
pedagogisten valintojen tekijänä tärkeimmässä roolissa opetuksen toteutumisen suhteen. Tarkentavien
tutkimuskysymysten tehtävänä on hahmottaa, miten kuuntelukasvatus toteutuu musiikinopettajan opetuksessa,
mitkä tekijät vaikuttavat kuunteluun ja kuuntelutilanteeseen sekä mitä tavoitteita kuuntelukasvatuksella on. Koska
murrosikäiset kuuntelevat vapaa-ajallaan paljon musiikkia, valikoitui aihealueekseni yläkoulussa tapahtuva
musiikin opetus. Näen suuren potentiaalin koulun kuuntelukasvatuksen ja oppilaiden vapaa-ajalla tapahtuvan
musiikinkuuntelun välillä ja tästä syystä koen kuuntelukasvatukseen panostamisen tärkeänä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty haastattelemalla neljää musiikinopettajaa kevättalven 2015
aikana käyttämällä menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelun runko muodostui uudesta
opetussuunnitelmasta nousseista kuuntelukasvatusta koskevista aiheista sekä yleisemmin musiikinkuuntelua
käsittelevistä teemoista. Haastateltavat opettajat ovat toimineet pääosin yläkoulun musiikinopettajina.
Voimaan tuleva opetussuunnitelma (POPS 2014) määrittää aikaisempaa selkeämmin, mitä sisältöjä opetukseen
tulee sisällyttää, mutta tutkimukseni osoitti kuuntelukasvatuksen näkökulmasta, että opettajan valintoihin
vaikuttavat myös tämän omat näkemykset kuuntelun tärkeydestä niin opettajan omassa elämässä koulun
ulkopuolella kuin kuuntelusta työtapana musiikintunnilla.
Keskittyminen, aktiivinen kuuntelu, monipuolisuus kuunneltavassa materiaalissa ja kuuntelukasvatuksen
aikaansaama oppilaiden maailmankuvan laajentuminen sekä yleissivistys kohosivat haastatteluissa tärkeimmiksi
huomioiksi kuuntelussa ja kuuntelukasvatuksessa. Opettajan rooli kuuntelun ohjaajana on tiedostettava ja opettajan
tulee huomioida monia erilaisia musiikillisia, yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tasoja kuuntelukasvatuksen onnistuneessa
toteuttamisessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29552]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa
Miettinen, Veera (2020)Maisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin ... -
Kohti sensitiivistä musiikin opettamista : ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja
Huhtinen-Hildén, Laura (University of Jyväskylä, 2012) -
Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa
Björn, Kuisma (2021)Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin kuuntelukasvatuksen toteutumista peruskoulun 1–6-luokilla. Erityisesti käsittelen sitä, miten alakoululaiset kuuntelevat musiikkia ja miten musiikin kuuntelukasvatus voi tukea ... -
Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
Ruokonen, Pinja (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
Voutilainen, Anna (2021)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.