Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Aiempien tutkimusten mukaan ryhmänhallinta on koettu helpommaksi useamman opettajan voimin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ryhmänhallintaa toteutetaan samanaikaisopetuksessa ja millaista samanaikaisopettajien vuorovaikutus on ryhmänhallintatilanteissa. Tutkimusaineisto koostui samanaikaisopetuksena toteutettujen oppituntien videotallenteista (N = 33 oppituntia). Tutkimuksen osallistujina oli neljä opettajaparia neljästä eri alakoulusta. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti.
Tutkimustulokset osoittivat samanaikaisopettajien toteuttavan ryhmänhallintaa toisiaan tukemalla, ryhmänhallintavastuuta jakamalla sekä ryhmänhallinnasta neuvottelemalla. Tukeminen näyttäytyi toisen opettajan ryhmänhallintavuoron vahvistamisena, täydentämisenä tai pohjustamisena. Ryhmänhallintavastuiden jakamisessa opettajat hoitivat samanaikaisesti eri ryhmänhallintatilanteita rinnakkain tai jakoivat keskenään vastuut niin, että toinen vastasi ryhmänhallinnasta ja toinen keskittyi opetukseen. Neuvottelu tapahtui joko oman näkemyksen varmistamisena toiselta tai toiminnan ehdottamisena toiselle. Tutkimuksen tulokset havainnollistivat, miten toisen opettajan ilmaisema tuki ensimmäisen opettajan ryhmänhallintavuoroja kohtaan vahvisti niitä ja toi vakuuttavuutta ryhmänhallintaan. Ryhmänhallintavastuun jakaminen mahdollisti useamman työrauhaongelman hallinnan samanaikaisesti. Ryhmänhallinta- ja opetusvastuiden erottamisella puolestaan voitiin sujuvoittaa opetusta ja opettajien keskinäisellä neuvottelulla ryhmänhallinnasta selkeytettiin tuntien struktuuria.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29073]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
Toivainen, Janita (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppituntien aikaisia siirtymiä pienryhmätyöskentelyyn. Kiinnostuksen kohteena oli, miten opettajat toteuttavat oppilaiden jakamisen pienryhmiin ... -
Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
Haimila, Henriikka (2019)Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden ... -
"Rajat ovat rakkautta" : näkemyksiä nykyopettajien vastuusta ja oikeuksista häiritsevissä luokkahuonetilanteissa alakouluissa
Jokinen, Sanna (2017)Suomessa koulujen työrauhakeskustelu on ollut esillä aaltomaisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa yhteiskunnan näkökulmasta, miten opettajan vastuu ja oikeudet nähdään erityisissä työrauhaa häiritsevissä ... -
Oppilaiden kaikupuheen tehtävät kielellisesti epäsymmetrisissä luokkahuonekeskusteluissa
Vehkakoski, Tanja; Rantala, Anja (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2017)Keskustelukumppanin puheen toistaminen tarjoaa henkilölle, jolla on käytössään rajalliset kielelliset resurssit, mahdollisuuden osallistua aktiivisesti keskusteluun. Tällaiseen toistamiseen on suhtauduttu aikaisemmissa ... -
”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
Könönen, Iiris; Pyhäjärvi, Elina (2022)Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.