University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Rajat ovat rakkautta" : näkemyksiä nykyopettajien vastuusta ja oikeuksista häiritsevissä luokkahuonetilanteissa alakouluissa

Icon
649.6 Kb

Authors
Jokinen, Sanna
Date
2017
Discipline
Kasvatustiede
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Suomessa koulujen työrauhakeskustelu on ollut esillä aaltomaisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa yhteiskunnan näkökulmasta, miten opettajan vastuu ja oikeudet nähdään erityisissä työrauhaa häiritsevissä luokkatilanteissa alakouluilla tällä vuosikymmenellä. Tavoitteena on tuoda esille, millaisina opettajan mahdollisuudet puuttua työrauhanhäiriöihin nähdään, kuinka kirjoittajat reflektoivat omia koulukokemuksiaan kirjoituksissaan ja kuinka opettajien tulisi kirjoittajien mielestä käsitellä häiritseviä oppilaita. Näitä tutkimuksessa tutkitaan sähköisesti julkaistun uutisoinnin kommenttiosion kirjoituksien kautta. Sähköinen uutinen käsitteli kattavasti erityistä luokkahuonetilannetta, jossa koululle jouduttiin kutsumaan poliisit kahdeksanvuotiaan oppilaan raivostumisen vuoksi. Kommenttien luokittelun jälkeen tutkimuksen kohteeksi valikoitui suoraan sanallisesti opettajia koskevat kommentit (N=278). Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että opettajien vastuu ja oikeudet luokan työrauhan ylläpitämisessä nähdään epämääräisenä. Pääsyinä tähän pidetään jatkuvaa tasapainottelua lain ja oppilaiden vanhempien välillä, opettajankoulutuksen antamia heikkoja toimintamalleja toimia ja yleistä opettajan auktoriteetin heikkenemistä. Muuttujina toimivat oppilaiden haastavuuden taso, opettajan persoonallisuus ja kyky tehdä yhteistyötä muiden tahojen kanssa. Voidaan kuitenkin todeta, että opettajien päätehtävänä nähdään yhä itse opettaminen ja työrauhaa koskevat tehtävät oletetaan lähinnä lisätehtäväksi opetuksen ohella. ...
Alternative title
Näkemyksiä nykyopettajien vastuusta ja oikeuksista häiritsevissä luokkahuonetilanteissa alakouluissa
Keywords
Opettajat vastuu oikeudet alakoulu työrauha. opettajat työrauha (työyhteisöt)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705032173

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa 

    Koskinen, Johanna (2018)
    Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ...
  • Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa 

    Heimonen, Hanne; Räsänen, Vilma (2018)
    Aiempien tutkimusten mukaan ryhmänhallinta on koettu helpommaksi useamman opettajan voimin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ryhmänhallintaa toteutetaan samanaikaisopetuksessa ja millaista samanaikaisopettajien ...
  • Ohjelmoinnin opetuksen näkymät alakouluissa 

    Ihanainen, Seela (2020)
    Ohjelmointi tuli alakoulujen opetussuunnitelmaan syksyllä 2016. Ohjelmoinnin opetus koskee tavallisia opettajia kaikilla luokilla alakoulun ensimmäisestä luokasta yläkoulun yhdeksänteen luokkaan. Tietotekniset taidot eivät ...
  • Sosiaaliset robotit alakouluissa : miten ne luovat arvoa yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa? 

    Korhonen, Maria (2022)
    Teknologialla on vakinaistunut rooli nyky-yhteiskunnassa, mikä näkyy myös opettajien ja oppilaiden arjessa. Lähiaikoina on alettu tutkia sosiaalisen robotiikan mahdollisuuksia koulutuksessa, jolloin teknologian hyödyt, ...
  • Happohirviöistä maagereihin : välituntitoiminnasta virtaa luokkahuonetyöskentelyyn? 

    Ottelin, Auli (University of Jyväskylä, 2015)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre