Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorHeimonen, Hanne
dc.contributor.authorRäsänen, Vilma
dc.date.accessioned2019-02-18T08:05:17Z
dc.date.available2019-02-18T08:05:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62811
dc.description.abstractAiempien tutkimusten mukaan ryhmänhallinta on koettu helpommaksi useamman opettajan voimin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ryhmänhallintaa toteutetaan samanaikaisopetuksessa ja millaista samanaikaisopettajien vuorovaikutus on ryhmänhallintatilanteissa. Tutkimusaineisto koostui samanaikaisopetuksena toteutettujen oppituntien videotallenteista (N = 33 oppituntia). Tutkimuksen osallistujina oli neljä opettajaparia neljästä eri alakoulusta. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tutkimustulokset osoittivat samanaikaisopettajien toteuttavan ryhmänhallintaa toisiaan tukemalla, ryhmänhallintavastuuta jakamalla sekä ryhmänhallinnasta neuvottelemalla. Tukeminen näyttäytyi toisen opettajan ryhmänhallintavuoron vahvistamisena, täydentämisenä tai pohjustamisena. Ryhmänhallintavastuiden jakamisessa opettajat hoitivat samanaikaisesti eri ryhmänhallintatilanteita rinnakkain tai jakoivat keskenään vastuut niin, että toinen vastasi ryhmänhallinnasta ja toinen keskittyi opetukseen. Neuvottelu tapahtui joko oman näkemyksen varmistamisena toiselta tai toiminnan ehdottamisena toiselle. Tutkimuksen tulokset havainnollistivat, miten toisen opettajan ilmaisema tuki ensimmäisen opettajan ryhmänhallintavuoroja kohtaan vahvisti niitä ja toi vakuuttavuutta ryhmänhallintaan. Ryhmänhallintavastuun jakaminen mahdollisti useamman työrauhaongelman hallinnan samanaikaisesti. Ryhmänhallinta- ja opetusvastuiden erottamisella puolestaan voitiin sujuvoittaa opetusta ja opettajien keskinäisellä neuvottelulla ryhmänhallinnasta selkeytettiin tuntien struktuuria.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherryhmänhallinta
dc.subject.otherluokkahuonevuorovaikutus
dc.titleSamanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902181518
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysotyörauha (työyhteisöt)
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysosamanaikaisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot