Musiikinopetuspelin suunnittelu ja toteuttaminen
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Työn aiheena on tutkia, miten suunnitellaan ja toteutetaan musiikinopetuspeli, joka hyödyntää kehollisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistavia pelimekaniikkoja. Tällainen peli poikkeaa tyypillisistä musiikinopetuspeleistä, joita pelataan yksin käyttäen kosketusnäyttöä tai hiirtä. Tutkimuksessa tarkastellaan sen aikana luodun pelin suunnittelu- ja toteutusprosessia. Tutkimuksesta käy ilmi, että uudenlaisen pelin kehityksessä keskeisimpiä asioita ovat olemassa olevien musiikinopetuspelien järjestelmällinen analysointi, alan käytäntöihin perehtyminen sekä nopeaa prototypointia, testausta ja iterointia sisältävä suunnittelu- ja toteutusprosessi. The subject of this thesis is to investigate the design and development process of a music education game whose mechanics enable embodied and co-operative learning. Such a game differs from typical single player learning games played with handheld con- trollers. The study suggests that rigorous analysis of existing learning games, applying the field’s best practices, and an agile, iterative process with fast prototyping and testing are central parts of developing a novel music education game.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen
Poikela, Jasmine (2019)Narratiivinen suunnittelu on erkaantunut yhä enemmän ja enemmän pelisuunnittelusta, ja sille onkin kehittynyt erillinen rooli. Tämän uuden roolin tehtävät keskittyvät narratiiviseen ilmaisuun, ja pyrinkin tutkielmassani ... -
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ... -
Quality in videogames : good design practices
Pylkkönen, Taneli (2019)Tämä tutkimus on keskittynyt löytämään kvalitatiivisia tekijöitä videopeli toteutuksista. Tutkimus on toteutettu tutkimalla olemassa olevia heuristisia arvi-ointimalleja, joiden kivijalkana toimivat hyvät suunnittelukäytänteet. ... -
Peliteoria osana videopelien suunnitteluprosessia
Sormunen, Santeri (2023)Tässä tutkielmassa tutkitaan peliteorian hyödyntämismahdollisuuksia videopelien suunnittelussa. Tutkielman lopputulokset ovat lupaavat, mutta aihe vaatii vielä lisää tutkimusta yleistääkseen peliteorian hyödyt. -
Luovien musiikkipelien parantaminen : musiikinluontipelin kehitysprosessi ja evaluointi
Kukkonen, Eerik (2018)Musiikkipeleistä rytmipelit ovat nousseet selkeästi suurempaan suosioon kuin luovat musiikkipelit, joissa pelaaja voi soittaa ja säveltää musiikkia. Tässä tutkimuksessa selvitettiin musiikinluontipelin (ML-peli) kehitysprosessia ...