University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen

Thumbnail
View/Open
310.1 Kb
IconGradun taiteellinen osuus
157.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Poikela, Jasmine
Date
2019
Discipline
KirjoittaminenCreative writing
Access restrictions


Part of the work has restricted access. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Narratiivinen suunnittelu on erkaantunut yhä enemmän ja enemmän pelisuunnittelusta, ja sille onkin kehittynyt erillinen rooli. Tämän uuden roolin tehtävät keskittyvät narratiiviseen ilmaisuun, ja pyrinkin tutkielmassani hahmottamaan näitä narratiivisen suunnittelun osa-alueita, jotka muodostavat narratiivisen suunnittelijan tehtävät. Käsittelen pro gradu -tutkielmassani narratiivista suunnittelua pääasiassa seikkailupeligenren näkökulmasta. Käytän narratiivisen suunnittelun osa-alueiden hahmottamisen tukena kahta seikkailupeligenren peliä, jotka ovat The Town of Light (2017) ja Life Is Strange: Before the Storm (2017). Käyn läpi narratiivisen suunnittelun osa-alueita maailmanrakentamisesta pelinarratiivin välittämisen eri keinoihin. Lisäksi demonstroin luovan työni kautta erilaisia suunnitteludokumentteja narratiivisen suunnittelun työkaluina sekä elokuvakäsikirjoituksen formaatin hyödyntämistä pelikäsikirjoituksessa. Vastaan tutkielmassani seuraaviin kysymyksiin: - mitkä ovat keskeisimmät maailmanrakentamisen osa-alueet videopeleissä, - mitä eri väyliä on narratiivisen sisällön viestimiseen pelaajalle, - mitä pelikehityksen dokumentteja voi hyödyntää narratiivisessa suunnittelussa, - miten videopelien interaktiivisen luonteen voi ottaa huomioon narratiivisessa suunnittelussa. ...
 
Narrative design has grown apart from game design more and more lately, and it has developed its own role in game development teams. This new role’s tasks are focused on narrative expression, and in this thesis I perceive these narrative design’s sectors which form the narrative designer’s tasks. In my master’s thesis I focus on narrative design through the adventure game genre. I use two games for outlining narrative design’s sectors. These games are The Town of Light (2017) and Life Is Strange: Before the Storm (2017). I go through narrative design’s sectors from worldbuilding to forms of expressing gamenarrative. I demonstrate different kinds of design documents and movie script format via my own creative work. In my master’s thesis I answer to following questions: -which are central worldbuilding sectors in videogames, -what are the different channels to communicate the narrative content to player, -what kind of game design documents can be used in narrative design, -how interactivity can be taken into account in narrative design. ...
 
Keywords
narratiivinen suunnittelu genret seikkailupelit interaktiivisuus pelisuunnittelu videopelit suunnittelu käsikirjoittaminen digitaaliset pelit pelitutkimus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906253408

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikinopetuspelin suunnittelu ja toteuttaminen 

    Karppinen, Juho (2019)
    Työn aiheena on tutkia, miten suunnitellaan ja toteutetaan musiikinopetuspeli, joka hyödyntää kehollisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistavia pelimekaniikkoja. Tällainen peli poikkeaa tyypillisistä musiikinop ...
  • Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations 

    Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)
    We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ...
  • Quality in videogames : good design practices 

    Pylkkönen, Taneli (2019)
    Tämä tutkimus on keskittynyt löytämään kvalitatiivisia tekijöitä videopeli toteutuksista. Tutkimus on toteutettu tutkimalla olemassa olevia heuristisia arvi-ointimalleja, joiden kivijalkana toimivat hyvät suunnittelukäytänteet. ...
  • Punchline Behind the Hotspot : Structures of Humor, Puzzle, and Sexuality in Adventure Games (with Leisure Suit Larry in Several Wrong Places) 

    Karhulahti, Veli-Matti; Bonello Rutter Giappone, Krista (Wiley-Blackwell, 2021)
  • Välikatsaus pelimusiikin tutkimuksen moniäänisyyteen 

    Koskela, Oskari (Suomen musiikkitieteellinen seura, 2022)
    As videogames are being increasingly recognized as a prominent cultural force, there is also a growing interest in the study of video game music within academia. Published in 2021, The Cambridge Companion to Video Game ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre