Luovien musiikkipelien parantaminen : musiikinluontipelin kehitysprosessi ja evaluointi
Musiikkipeleistä rytmipelit ovat nousseet selkeästi suurempaan suosioon kuin luovat musiikkipelit, joissa pelaaja voi soittaa ja säveltää musiikkia. Tässä tutkimuksessa selvitettiin musiikinluontipelin (ML-peli) kehitysprosessia ja kuinka evaluoida kehitettyä MLpeliä. Esitän ML-pelin uutena käsitteenä musiikkipelien olemassa olevaan teoriaan. Kehitin mobiilialustalle ML-pelin prototyypin, jota verrattiin julkaistuihin mobiilipeleihin. Tulosten mukaan ML-peli voi tarjota miellyttävän ja opettavan pelikokemuksen. ML-pelin tulisi tarjota pelaajalle selkeitä pitkäaikaisia tavoitteita, jotta peli vetäisi paremmin vertoja julkaistuihin mobiilipeleihin. Hyvän pelisuunnittelun omaava ML-peli voi avata musiikinluonnin yleisölle, joka ei ole aiemmin harrastanut musiikinluontia. Tutkimuksesta saadun suunnittelutietämyksen huomioinnilla voidaan parantaa luovien musiikkipelien tunnetuksi tulemisen mahdollisuutta. In the genre of music games rhythm games have become a lot more popular than creative music games which provide the opportunity to play and compose music. In this research I looked into the development process of music creation game (MC game) and how to evaluate the created MC game. I present the MC game as a new concept to the music game literature. I developed an MC game prototype for the mobile platform and the prototype was compared to published mobile games. According to the results MC game can provide a pleasant and educational game experience. The MC game should provide clear long-term goals in order to compare better against published mobile games. An MC game with good game design can bring music creation to an audience that haven’t had previous experience of music creation. When taking into account the design knowledge acquired through this research the possibility of creative music games to get more awareness can be increased.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelimekaniikkojen kehitys Super Mario-pelien välillä
Lauri, Tiina (2018)Tässä tutkimuksessa käsitellään erilaisia pelimekaniikkoja kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tarkoituksena on selvittää miten ja miksi videopelimekaniikat ovat kehittyneet vuosien varrella yksinkertaisista toiminnoista ... -
Report please! : a survey on players' perceptions towards the tools for fighting toxic behavior in competitive online multiplayer video games
Pohjanen, Antti (2018)Kilpailullisten nettimoninpelien nopeatempoinen ympäristö saattaa aiheuttaa pelaajissa huonoa käytöstä joko omaa tai vastustajan joukkuetta kohtaan. Tätä niin sanottua "myrkyllistä käytöstä" vastaan on kehitetty pelien ... -
Käyttäjädatan koonti ja hyödyntäminen ohjelmisto- ja pelinkehityksessä
Toivanen, Vilma (2018)Teknologisen kehityksen ansiosta käyttäjistä alkaa syntyä monipuolista dataa lähes kaikista heidän toiminnoistaan ohjelmistojen sekä digitaalisten pelien käytön myötä. Digitaaliset pelit muodostavat nykyään merkittävän ... -
Musiikinopetuspelin suunnittelu ja toteuttaminen
Karppinen, Juho (2019)Työn aiheena on tutkia, miten suunnitellaan ja toteutetaan musiikinopetuspeli, joka hyödyntää kehollisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistavia pelimekaniikkoja. Tällainen peli poikkeaa tyypillisistä musiikinop ... -
Praxis of game writing and narrative design: interview material
Poikela, Jasmine (University of Jyväskylä, 2024)Haastatteluaineisto koostuu eurooppalaisten pelikäsikirjoittajien ja narratiivisten suunnittelijoiden (N=10) asiantuntijahaastatteluista. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Aineistonkeruu alkoi 21. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.