Tapaustutkimus kahdeksasluokkalaisten kokemuksista Taidetestaajat-hankkeen sävellysprojektista
Tämän tutkielman aiheena on Taidetestaajat-hankkeen alla toteutettu kahdeksasluokkalaisten sävellysprojekti, joka toteutettiin Keski-Suomessa syksystä 2017 kevääseen 2018. Projektissa tehtiin yhteistyötä ja siinä oli mukana Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelijoita ja heidän yliopistonopettajansa, neljä keskisuomalaista koulua musiikinopettajineen sekä Jyväskylä Sinfonia. Sävellyksen aiheena oli muunnelmat, jotka pohjautuivat Folia- teemaan. Folia on ainakin 1400-luvulta lähtöisin ja ympäri maailmaa levinnyt teema, jonka pohjalta lukuisat säveltäjät läpi vuosisatojen ovat säveltäneet omia muunnelmiaan. Eri koulujen sävellykset yhdistettiin kollektiiviseksi teokseksi, joka kantaesitettiin Jyväskylä Sinfonian ja Taidetestaajien päättökonsertissa keväällä 2018.
Tässä tutkielmassa olen keskittynyt yhteen sävellysprojektin ryhmään, joten kyseessä on tapaustutkimus kyseisen ryhmän oppilaiden kokemuksista sävellysprojektista. Kokemusten lisäksi olen tutkinut, mitä nuoret oppivat säveltämisestä ja orkesterimusiikista. Tutkimusaineisto on kerätty monimenetelmällisesti havainnoimalla, videoimalla sekä kolmella eri kyselyllä. Aineistonkeruu ajoittuu aikavälille syksy 2017–kevät 2018. Olen analysoinut tutkimusaineistoa sekä laadullisesti että määrällisesti.
Tutkielman tulokset osoittavat, että suurimalle osalla oppilaista säveltäminen ja orkesterimusiikki oli ennestään vierasta. Silti he pystyivät säveltämään teoksen sinfoniaorkesterille, jonka suurin osa oppilaista koki onnistuneeksi. Sävellysprojekti herätti enimmäkseen joko neutraalia tai positiivista suhtautumista oppilaissa. Joitakin se innosti säveltämään jatkossakin, mutta osa piti sitä tylsänä. Konserttikokemusta pidettiin myönteisenä ja se herätti osassa halua tulla sinfoniaorkesterin konserttiin toistekin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Miusta se on aika luonteva osa musiikkia” : tapaustutkimus musiikillisesta keksinnästä Kuhmon kaupungin perusopetuksen ja lukion musiikinopetuksessa
Ylönen, Mikko (2022)Maisterintutkielmassani tutkin tapaustutkimuksen keinoin musiikillista keksintää Kuhmon kaupungin perusopetuksessa ja lukiossa, sekä Kuhmon kaupungin kulttuuripanostusten vaikutuksia edellä mainitun osaamisen näkymisessä ... -
Laulamisen merkitys nuorten elämässä : kahdeksasluokkalaisten kokemuksia laulamisesta eri ympäristöissä
Mustonen, Maria (2024)Tutkin maisterintutkielmassani laulamisen merkitystä nuorille ja heidän kokemuksiaan erilaisista lauluympäristöistä. Otin selvää nuorten kokemuksista laulamiseen liittyen sekä siitä, millaisina laulajina he itseään pitävät. ... -
Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
Haaja, Ronja (2020)Tutkielma käsittelee säveltämistä musiikkiluokan opettajan näkökulmasta ja sävellyttäjän roolia. Tutkielmassa pyrin selvittämään, mikä on opettajan sävellyttäjätyyppi sekä millainen on hyvä sävellyttäjä. Aineistosta nousi ... -
Osallistava sävellytysmenetelmä musiikinopetukseen : peruskoulun opetussuunnitelman 2014 tavoitteita ja oppimisen ydinmetaforia toteuttamassa
Huttunen, Taina (University of Jyväskylä, 2017)In my case study, I used two composing tasks to examine how the inclusive composing method (OSM) I have developed promotes the achievement of the aims of the new core curriculum for basic education 2014 and realises ... -
Musiikin luova tuottaminen peruskoulussa
Lightfoot, Henry (2019)Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin luovaa tuottamista ja sen esiintymistä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmani avulla kartoitan musiikin luovan tuottamisen eri muotoja ja toteutustapoja. Vaikka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.