University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa

Thumbnail
View/Open
617.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nykänen, Virpi
Date
2018
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten lapsen tutkiva toiminta sekä tiedettä, teknologiaa, taidetta ja matematiikkaa yhdistävä STEAM-pedagogiikka soveltuu toimintamuodoksi esiopetukseen. Tavoitteena oli myös selvittää lasten tutkivan toiminnan mahdollistavia tekijöitä. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, millaisia merkityksiä ja arvioita toimijat antavat toteutuneelle lapsen tutkivalle toiminnalle esiopetusryhmässä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa oli myös toimintatutkimuksellinen, kasvatuskäytäntöjä ja toimintakulttuuria kehittävä näkökulma. Tutkimuskohteena oli kuopiolaisen esiopetusryhmän varhaiskasvattajat ja lapset. Aineistonkeruussa oli etnografinen tutkimusote. Aineisto kerättiin havainnoimalla lasten tutkivaa toimintaa sekä haastattelemalla esiopetusryhmän 19 lasta ja kolmea varhaiskasvattajaa. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset vahvistivat näkemystä siitä, että lapsen tutkiva toiminta ja STEAM-toiminnan sisältöjen eli taide- ja tiedeaineiden yhdistäminen tukee Varhaiskasvatussuunnitelman (2016) ja Esiopetuksen opetussuunnitelman (2014) perusteiden tavoitteita, joissa korostetaan lapsen kokonaisvaltaista oppimista, osallisuutta, leikkiä sekä laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Merkityksellistä on myönteinen ja kannustava reagointi lasten ihmettelyyn ja kysymyksiin sekä tutkivaan toimintaan perustuvan oppimisprosessin tunnistaminen ja tukeminen. ...
Keywords
lapsen tutkiva toiminta STEAM-pedagogiikka leikki (toiminta) taidekasvatus teknologiakasvatus tiedekasvatus varhaiskasvatus tutkiva oppiminen osallisuus esiopetus oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902041402

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Mä vaan tykkään jos tutkitaan eri asioita ja mä innostun niistä kaikista" : lasten käsityksiä tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivasta STEAM-toiminnasta 

    Laakso, Terhi (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lasten käsityksiä ja kokemuksia päiväkodissa toteutetusta STEAM-toiminnasta. STEAM-pedagogiikka on uusi oppimismenetelmä, jossa integroidaan tieteen, teknologian, taiteen ja ...
  • Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa 

    Virkkula, Otto (2017)
    STEAM-toiminnassa elämä ja koulutus sitoutuvat toisiinsa. Oppimisen eri alueet - tiede- ja teknologiakasvatus, taiteet ja matematiikka – limittyvät toisiinsa ja antavat mahdollisuuden holistiseen, elävään ja mukautuvaan ...
  • Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa 

    Niemi, Jenna (2021)
    Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta on tärkeää, että jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta lähtien. ...
  • "Tää on hauskaa puuhaa" : tutkiva toiminta varhaiskasvatuksen tiedekerhoissa 

    Leppänen, Ellen (2016)
    Tutkimusten mukaan varhaislapsuudessa muodostuneet asenteet tiedekasvatuksesta vaikuttavat lasten tieteen oppimiseen myöhemmin. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista on lasten tutkiva toiminta heille ...
  • Positiivinen pedagogiikka lapsen tukena varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa 

    Ingberg, Carita (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ryhmissä. Lisäksi ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre