University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa

Thumbnail
View/Open
734.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Niemi, Jenna
Date
2021
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta on tärkeää, että jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta lähtien. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajat tukevat kuulovammaisen lapsen vuorovaikutusta varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, ja minkälaista pedagogista asiantuntijuutta ja yhteistyötä opettajat hyödyntävät kuulovammaisen lapsen tukemisessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2017. Yksilöhaastatteluihin osallistui opettajia (N=5), joilla oli tai oli ollut varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen lapsiryhmässä kuulovammainen lapsi. Puolistrukturoidun teemahaastattelun aineisto analysoitiin laadullisia sisällönanalyysimenetelmiä käyttämällä. Tuloksista ilmenee, että opettajan pedagogista toimintaa ohjaavat periaatteet, eli tiedot ja arvot, muodostivat pohjan pedagogisen toiminnan suunnittelulle, toteuttamiselle ja arvioinnille. Lisäksi yhteistyö vanhempien sekä moniammatillisten ja monialaisten yhteistyötahojen kanssa muodosti tärkeän roolin lapsen tuen muodostumisessa. Tuki ei kuitenkaan keskittynyt ainoastaan kuulovammaiseen lapseen, vaan opettajan käyttämiä tuen muotoja suuntautui myös oppimisympäristön suunnitteluun ja muokkaamiseen sekä koko ryhmään yhteisöllisenä tukena. Kuulovammaisen lapsen tuen ja osallisuuden toteutumisen kannalta on tärkeää kiinnittää huomiota lapsen vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen tukemiseen, johon lapsen kuulovamman aste voi vaikuttaa suurestikin. Tärkeä havainto oli myös, että opettajien kokemuksen määrällä kuulovammaisten lasten kanssa toimimisesta oli vaikutusta. ...
Keywords
tuen muodot osallisuus kuulovammat varhaiskasvatus kuulovammaiset esiopetus vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313335

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25581]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Positiivinen pedagogiikka lapsen tukena varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa 

    Ingberg, Carita (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ryhmissä. Lisäksi ...
  • Näkö- tai kuulovammaisen lapsen varhaiskasvatuksen aloitus vanhempien kuvaamana 

    Kronström, Siiri; Tammilehto, Essi (2020)
    Tutkimuksemme tarkastelee näkö- tai kuulovammaisten lasten varhaiskasvatuksen aloitusta vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää, miten päiväkodissa valmistauduttiin näkö- tai kuulovammaisen lapsen ...
  • Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina 

    Ahlberg, Helena (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön kuulovammaiselle lapselle antamaa tukea inklusiivisessa ryhmässä toimittaessa. Lisäksi tarkasteltiin varhaiskasvattajien näkemyksiä kuulovammaisten ...
  • Lasten käyttäytymisen haasteet ja niihin puuttuminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituissa pedagogisissa asiakirjoissa 

    Mähönen, Elisa (2021)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten lasten käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituissa pedagogisissa asiakirjoissa ja miten käyttäytymisen haasteisiin suunnitellaan ...
  • Erityiseskari : integraation toteuttaminen ja toimivuus esiopetuksessa erityistä tukea tarvitsevan lapsen näkökulmasta 

    Lahti, Piia (2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre