Positiivinen pedagogiikka lapsen tukena varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ryhmissä. Lisäksi tutkittiin opettajien käsityksiä positiivisen pedagogiikan merkityksestä tuen tarpeessa olevien lasten oppimiselle ja hyvinvoinnille sekä työyhteisölle. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa kehityksen ja oppimisen tuen lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamisesta positiivisen pedagogiikan keinoin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin
sähköisellä kyselylomakkeella joulukuussa 2020 ja tammikuussa 2021. Kyselyyn vastasi
32 positiivista pedagogiikkaa työssään käyttävää varhaiskasvatuksen opettajaa ja erityisopettajaa. Aineisto analysointiin sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan positiivista pedagogiikkaa toteutettiin rakentamalla positiivinen
opetussuhde lapseen, mahdollistamalla positiiviset oppimiskokemukset sekä tukemalla
lasten vuorovaikutussuhteita ja autonomian rakentumista. Merkitysten osalta opettajat
näkivät positiivisen pedagogiikan vahvistavan lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia,
kehittävän lapsen taitoa tunnistaa ja säädellä stressiä, parantavan lapsen ihmissuhteita
ja kehittävän varhaiskasvatuksen yhteistyötä kodin kanssa. Lisäksi se vahvisti lapsen
osallisuuden kokemusta, itsetuntoa ja minäkuvaa sekä motivaatiota oppimiseen. Työyhteisötasolla positiivisen pedagogiikan nähtiin vahvistavan pedagogista osaamista, lisäävän lasten hyvinvointia ja parantavan työhyvinvointia.
Tulosten yhteenvetona voidaan todeta, että kyselyyn vastanneet opettajat kokivat
positiivisen pedagogiikan vahvistavan kehityksen ja oppimisen tuen lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tuloksissa nousi vahvasti esiin opettajan ja lapsen välille rakentuvan myönteisen ja välittävän suhteen tärkeys, minkä opettajat näkivät varhaiskasvatuksen positiivista pedagogiikkaa kannattelevana tekijänä ja pohjana onnistuneille tukitoimille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
Keckman, Anne-Marie (2023)Tässä erityispedagogiikan pro gradu – tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaa erään suuren kaupungin esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: 1) millaisia positiivisen ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa
Yli-Jylhä, Tiia (2020)Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni perustui kasvattajien kuvailuihin siitä, millaisena he kokivat positiivisen ... -
Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Niemi, Jenna (2021)Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta on tärkeää, että jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta lähtien. ... -
Lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Karvinen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa on. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tuen järjestämistä edistäviä tekijöitä. Kehityksen ja ... -
Kehityksen ja oppimisen tuki sekä inklusiivisuus varhaiskasvatuksessa : selvitys nykytilasta kunnallisissa ja yksityisissä varhaiskasvatuspalveluissa sekä esitys kehityksen ja oppimisen tuen malliksi
Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Syrjämäki, Marja; Viljamaa, Elina; Nevala, Piia; Siipola, Mari; Viitala, Riitta (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2021)Lapsella on varhaiskasvatuslain mukaan oikeus kehityksen ja oppimisen tukeen. Varhaiskasvatusta kehitetään inkluusion periaatteiden mukaisesti, jolloin lähtökohtana tulee olla lapsen osallisuus ja yhteenkuuluvuus. Työryhmä ...