English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ihmiset kiinnittävät huomiota tutustuessaan uusiin ihmisiin. Suomalaisessa lukiokoulutuksessa ääntämisen opetukseen ei kuitenkaan ole kiinnitetty paljoa huomiota, sillä ääntämistä tai puhetaitoja ei testata suomalaisessa ylioppilastutkinnossa.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää nykyisten pää- tai sivuaineenaan englantia opiskelevien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ääntämisen opetuksesta lukiossa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tuntevatko opiskelijat itsensä varmoiksi puhuessaan englantia sekä onko heidän lukiossa saamallaan ääntämisen opetuksella ollut vaikutusta itsevarmuuden kehittymiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin nettikyselyllä. Kysymykset käsittelivät opiskelijoiden kokemuksia ääntämisen opetuksesta lukiossa sekä heidän tuntemuksiaan koskien itsevarmuutta, kielenkäytön vaivattomuutta sekä valmiutta käyttää kieltä yllättävissä tilanteissa.
Tutkimustuloksista selvisi, että suurin osa englannin yliopisto-opiskelijoista tuntee olonsa itsevarmaksi puhuessaan englantia, mutta huomattava määrä heistä kuitenkin koki lukiossa saamansa ääntämisen opetuksen puutteelliseksi. Suurimmaksi puutteeksi opiskelijat kokivat henkilökohtaisen palautteen ja ohjaamisen puuttumisen sekä opetuksen yksitoikkoisuuden. Oppilaiden itsevarmuus käyttää kieltä oli kehittynyt pääsääntöisesti koulun ulkopuolella. Tutkimustulokset osoittavat, että ääntämisen opetuksen laatuun tulisi suomalaisessa lukiokoulutuksessa panostaa entistä enemmän ja sen tulisi olla yksilöllisempää sekä monipuolisempaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
/tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
Rossi, Eelis (2019)Viimevuosien aikana englannin ääntämisen opetus on Suomessa noussut tärkeäksi osaksi kielen oppimista uuden lukion opetussuunnitelman johdosta. Koska dialogisuutta on uudessa opetussuunnitelmassa painotettu, on ääntämisen ... -
Students’ views on the impact of study abroad on the development of oral language skills and self-confidence
Elo, Vilja (2022)Kasvaneiden mahdollisuuksien ja globalisaation myötä vaihto-opiskelu on lisääntynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Vaihdossa käyminen liitetään yleensä kehittyneeseen kielitaitoon kohdekielessä, ja erityisesti kehitystä ... -
Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
Korhonen, Roosa (2019)Ääntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän ... -
Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education
Kaski-Akhawan, Hannele (2013)Suullisen kielitaidon opetusta sekä sen asemaa lukion englannin kielen opinnoissa on tutkittu enimmäkseen opettajien näkökulmasta. Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia, millaisten harjoitusten kautta suullista kielitaitoa ...