Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
Ääntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän henkilökohtaista- kuin sosiaalistakin identiteettiä. Ääntämisen merkitys painottuu usein vieraissa kielissä, ja sen onkin ehdotettu olevan yhteydessä itsevarmuuteen vierasta kieltä puhuttaessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä heidän englannin kielen ääntämisestään sekä niiden mahdollisia vaikutuksia heidän itsevarmuudelleen englantia puhuttaessa. Tutkimus toteutettiin vertailuna suomalaisten ja espanjalaisten opiskelijoiden välillä, ja sen kiinnostuksen kohteina olivat erityisesti osallistujien koettu ääntämisen sujuvuus ja tyytyväisyys omaa ääntämistä kohtaan sekä heidän valmiutensa ja halukkuutensa kommunikoida englanniksi.
Tutkimus osoitti, että molemmissa osallistujaryhmissä parhaiten ääntämistään arvioineet osallistujat arvioivat myös puhevarmuuttaan parhaiten, kun taas koettu puhevarmuus oli alhaisinta heikoimmin ääntämistään arvioineiden keskuudessa. Erot itsevarmuudessa olivat selkeämpiä suomalaisessa osallistujaryhmässä, jossa parhaiten ääntämistään arvioineet osoittivat tuntevansa itsensä varmemmiksi jokapäiväisissä ja yllättävissä englanninkielisissä tilanteissa heikommin ääntämistään arvioineisiin verrattuna. Lisäksi molemmissa osallistujaryhmissä suurempi osa heikoimmin ääntämistään arvioineista osoitti hermostuvansa ja pelkäävänsä virheitä englantia puhuessaan. Tutkimus osoitti myös, että suomalainen osallistujaryhmä kokonaisuudessaan arvioi englannin ääntämistään paremmaksi kuin espanjalainen osallistujaryhmä. Merkittävimmät ryhmien välillä ilmenneet erot liittyivät arvioihin oman ääntämisen sujuvuudesta sekä englannin ääntämisen vaikeudesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland
Ruotsalainen, Janne (2024)Suullinen kielitaito on avainasemassa modernissa kielenopetuksessa. Tämä asettaa uudenlaisia tarpeita ääntämisen opetukselle. Myös ymmärrettävyys tavoitteena luo uusia haasteita ääntämisen opettamiselle perinteisen ... -
Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
Puskala, Elina (2018)Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa ... -
Features of Pronunciation Contributing to Intelligibility and Comprehensibility in L1 Finnish Speakers´ L2 English
Laitinen, Jarno (2022)Maisterintutkielmani keskittyy puheen ymmärrettävyyteen vaikuttavien piirteiden tutkimiseen äidinkielenään suomea puhuvien englannin kielessä. Englannin globaali asema alati kasvavana yleiskielenä, lingua francana, on ... -
”Ai dount vant tu saund laik Mika Häkkinen” : Finnish Upper Secondary School Students Perceptions on English Pronunciation
Vaarala, Taru (2010)Englannin kielellisen kompetenssin ja ääntämisen merkitys on kasvanut niin työelämässä kuin yhteiskunnassamme yleisesti. Aiempi aihetta koskeva tutkimus on keskittynyt suomalaisten kielitaidon ja kieliasenteiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.