dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.advisor | Pirhonen, Antti | |
dc.contributor.author | Kurkinen, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2019-01-22T13:26:22Z | |
dc.date.available | 2019-01-22T13:26:22Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62589 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Litteroidun haastatteluaineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että opettajien käsitysten mukaan ohjelmointi on toimintaohjeiden antamista ja siihen sisältyy ohjelmoiminen sekä tieto- ja viestintäteknologisilla laitteilla että ilman niitä. Opettajat myös kuvailivat ohjelmoinnin opetuksen harjaannuttavan monenlaisia taitoja. Opettajilla oli vaihtelevia kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta. Ne, jotka opettivat sitä, kokivat sen pääosin myönteisenä ja hyödyllisenä, mutta myös haasteellisena. Haastateltavien mukaan oppilaat ovat suhtautuneet ohjelmoinnin opetukseen pääosin myönteisesti. Opettajat näkivät tärkeänä ohjelmoinnin opetuksessa käyttämiensä opetusmenetelmien ja -välineiden toiminnallisuuden ja monipuolisuuden ja kuvailivat ohjelmoinnin integrointimahdollisuuksia eri oppiaineisiin laajoiksi. Ohjelmoinnin opetus kuitenkin edellyttää koululta ja opettajilta resursseja ja valmiuksia, ja erityisesti riittämätön aika ja välineistö sekä omien valmiuksien puutteet koettiin opetuksen haasteina. Moni koki tarvitsevansa tukea ja täydennyskoulutusta ohjelmoinnin opetuksen toteuttamiseen. Opettajien vastauksissa korostui, että vaikka ohjelmoinnin opetus nähdään hyödyllisenä ja sitä toteutetaan monenlaisin opetusmenetelmin, tukea ja lisäkoulutusta tarvitaan ohjelmoinnin opetuksen helpottamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 86 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ohjelmoinnin opetus | |
dc.subject.other | käsitykset | |
dc.title | ”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201901221271 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ohjelmointi | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |