”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
Abstract
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Litteroidun haastatteluaineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että opettajien käsitysten mukaan ohjelmointi on toimintaohjeiden antamista ja siihen sisältyy ohjelmoiminen sekä tieto- ja viestintäteknologisilla laitteilla että ilman niitä. Opettajat myös kuvailivat ohjelmoinnin opetuksen harjaannuttavan monenlaisia taitoja. Opettajilla oli vaihtelevia kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta. Ne, jotka opettivat sitä, kokivat sen pääosin myönteisenä ja hyödyllisenä, mutta myös haasteellisena. Haastateltavien mukaan oppilaat ovat suhtautuneet ohjelmoinnin opetukseen pääosin myönteisesti. Opettajat näkivät tärkeänä ohjelmoinnin opetuksessa käyttämiensä opetusmenetelmien ja -välineiden toiminnallisuuden ja monipuolisuuden ja kuvailivat ohjelmoinnin integrointimahdollisuuksia eri oppiaineisiin laajoiksi. Ohjelmoinnin opetus kuitenkin edellyttää koululta ja opettajilta resursseja ja valmiuksia, ja erityisesti riittämätön aika ja välineistö sekä omien valmiuksien puutteet koettiin opetuksen haasteina. Moni koki tarvitsevansa tukea ja täydennyskoulutusta ohjelmoinnin opetuksen toteuttamiseen. Opettajien vastauksissa korostui, että vaikka ohjelmoinnin opetus nähdään hyödyllisenä ja sitä toteutetaan monenlaisin opetusmenetelmin, tukea ja lisäkoulutusta tarvitaan ohjelmoinnin opetuksen helpottamiseksi.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901221271Use this for linking
Language
Finnish