dc.contributor.author | Paldanius, Hilkka | |
dc.date.accessioned | 2019-01-17T11:35:14Z | |
dc.date.available | 2019-03-18T22:35:25Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Paldanius, H. (2018). Historiallisen toimijuuden rakentuminen lukiolaisten esseevastauksissa. <i>Virittäjä</i>, <i>122</i>(1), 53-78. <a href="https://doi.org/10.23982/vir.59310" target="_blank">https://doi.org/10.23982/vir.59310</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27966366 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_77158 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62532 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa tarkastellaan historiallisen toimijuuden representoitumista osana tiedon rakentumista lukiolaisten kirjoittamissa dokumenttipohjaisissa esseissä. Tutkimuksen aineistona on 23 historian esseetä, joiden tehtävänantona on pohtia kylmän sodan aloittajaa annetun oheisaineiston valossa. Artikkelissa tekstitaitoja lähestytään sosiokulttuurisesti rakentuvina ja tiedonalakohtaisina taitoina. Esseiden kielen piirteiden tarkastelu sidotaan siis historian tiedonalan tiedonmuodostukseen sekä koulu-kontekstiin liittyviin piirteisiin.
Artikkelin teoreettinen ja metodologinen viitekehys pohjautuu systeemis-funktionaaliseen kieliteoriaan. Historiallista toimijuutta lähestytään transitiivisuus-systeemin sisällä tehtävän prosessityyppianalyysin avulla eli tarkastellaan, kuka tai mikä esseissä esitetään tapahtumia aikaansaavaksi tahoksi ja millaisena toimintana tapahtumat näyttäytyvät. Analyysin perusteella historiallinen toimijuus vuorottelee esseissä yksilöityjen henkilöiden ja ihmisjoukkoon viittaavien sanojen, kuten valtioiden, välillä. Inhimillinen toimijuus voidaan myös viedä taka-alalle abstraktien toimijoiden ja suhteita kuvaavien prosessien avulla.
Tutkimuksen perusteella esseevastaukset heijastelevat niiden tilannekontekstiin kuuluvia tekstejä ja diskursseja: Toimijuuden rakentamisessa hyödynnetään yleisiä analyyttisen kielen piirteitä. Toimijuuden tasojen vaihtelut henkilöiden, ihmisjoukkojen ja abstraktien toimijoiden välillä kietoutuvat myös esseen tekstilajiin ja tehtävänannon esseille asettamaan kehykseen sekä historian tiedonalan tiedonrakennustapoihin, kuten tulkinnallisuuteen ja syy-seuraussuhteiden esittämiseen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kotikielen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Virittäjä | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | tekstitaidot | |
dc.subject.other | essee | |
dc.subject.other | systeemis-funktionaalinen kieliteoria | |
dc.title | Historiallisen toimijuuden rakentuminen lukiolaisten esseevastauksissa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201901161213 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2019-01-16T13:15:09Z | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 53-78 | |
dc.relation.issn | 0042-6806 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 122 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittaja & Kotikielen Seura, 2018 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | historia | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1780 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.23982/vir.59310 | |