"Osaatteko te uusavuttomat urvelot siellä yhtään mitään?" : Onnibussin Facebook-sivulla esiintyvien asiakaspalautteiden rakennepotentiaali
Tässä tutkielmassa tarkastelen Onnibussin Facebook-sivuilla esiintyvien asiakaspalautteiden rakennetta muodostaen sille oman rakennepotentiaalimallin. Tutkimus on ajankohtainen, sillä asiakaspalautteita sosiaalisen median kontekstissa ei ole aiemmin tutkittu suomen kielen alalla. Tämä tutkielma antaa myös suuntaviivoja kysymykselle siitä, poikkeaako sosiaalisessa mediassa esiintyvä asiakaspalaute perinteisestä asiakaspalautteesta.
Tutkimuskysymyksiäni ovat seuraavat kysymykset:
1.Mistä funktionaalisista rakenneosista asiakaspalaute koostuu?
a. Mitkä rakenneosat ovat välttämättömiä?
b. Mitkä rakenneosat ovat valinnaisia?
c. Millaista säännönmukaisuutta rakenneosien järjestäytymisestä löytyy?
Nojaan tutkielmassani systeemis-funktionaaliseen teoriaan keskittyen Ruqaiya Hasanin kehittelemään rakennepotentiaalimalliin. Työni kannalta tärkeitä käsitteitä ovat rakenne, rakennepotentiaali, rakenneosat ja tekstilaji.
Tutkielmani aineistona toimii 32 Onnibussin Facebook-sivun Yhteisö-osiossa esiintynyttä asiakaspalautetta. Aineisto kerättiin noin puolen vuoden ajanjaksolta. Laadullinen analyysi toteutettiin tunnistamalla ja jakamalla rakenneosat valinnaisiin ja välttämättömiin rakenneosiin niiden funktion mukaan. Rakenneosia kuvattiin myös kielellisten piirteiden avulla. Analyysin keskiössä oli välttämättömien rakenneosien kuvaaminen, kun taas valinnaisia rakenneosia tarkasteltiin pintapuolisemmin.
Asiakaspalautteiden rakenneosat jakaantuivat kahteen välttämättömään ja seitsemään valinnaiseen rakenneosaan. Analyysini ja verrokkitutkimuksen vertailun avulla nousi esiin myös se, että sosiaalisessa mediassa esiintyvä asiakaspalaute on perinteiseen asiakaspalautteeseen verrattuna monipuolisempi. Tämä tutkielma oli kuitenkin vain pintapuolinen katsaus siihen, että nykypäivänä sosiaalinen media luo perinteisille tekstilajeille variaatiota ellei jopa muuta niitä täysin. Jatkotutkimuksissa voitaisiinkin syventyä siihen, eroaako sosiaalisessa mediassa esiintyvä tekstilaji perinteisestä tekstilajista vai onko kyseessä saman tekstilajin kaksi eri edustajaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Sivuttain mitattuna hänen elämänsä on hirvittävän pitkä.” : Kalle Päätalon representaatio Iijoki-sarjan kirja-arvosteluissa
Laitinen, Marjo-Tuulia (2018)Kalle Päätalo on eräs kaikkien aikojen luetuimmista suomalaisista kirjailijoista, jonka kirjoja on painettu yli 3,5 miljoonaa kappaletta. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millä tavalla Päätaloa representoidaan ... -
Ansioluettelo tekstilajina
Autio, Tiina (2020)Tässä tutkielmassa määrittelen, millainen ansioluettelo on tekstilajina. Ansioluetteloita ei ole tutkittu Suomessa aiemmin, joten tutkimukseni täyttää tutkimusaukkoa työnhaun diskurssin tekstilajien kentällä. Muita työnhaun ... -
Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
Puhakka, Patricia (2021)Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka yritys konkreettisesti rakentaa ulkoista viestintäänsä julkaisualusta Facebookissa. Aihe on ajankohtainen sen vuoksi, että yritykset pyrkivät enenemissä määrin toimimaan eri ... -
Tyttöystävä jätti, okei? : sukupuolirepresentaatiot ja niiden rakentuminen HBO-sarjojen esittelyteksteissä
Back, Annika (2021)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten nais- ja mieshahmoja representoidaan HBO-suoratoistopalvelun teosten, kuten sarjojen ja elokuvien, esittelyteksteissä. Tutkimus on laadullista, systeemis-funktionaaliseen ... -
Hoitajadiskurssit Helsingin Sanomien uutisteksteissä
Suomalainen, Minja (2021)Tässä tutkielmassa selvitetään, minkälaisia diskursseja Helsingin Sanomien uutistekstit muodostavat hoitajiin liittyen. Aineistona on aikavälillä 16.3.2020-30.4.2020 ilmestyneitä Helsingin Sanomien uutistekstejä. Ajankohta ...