Historiallisen toimijuuden rakentuminen lukiolaisten esseevastauksissa
Paldanius, H. (2018). Historiallisen toimijuuden rakentuminen lukiolaisten esseevastauksissa. Virittäjä, 122(1), 53-78. https://doi.org/10.23982/vir.59310
Published in
VirittäjäAuthors
Date
2018Copyright
© Kirjoittaja & Kotikielen Seura, 2018
Artikkelissa tarkastellaan historiallisen toimijuuden representoitumista osana tiedon rakentumista lukiolaisten kirjoittamissa dokumenttipohjaisissa esseissä. Tutkimuksen aineistona on 23 historian esseetä, joiden tehtävänantona on pohtia kylmän sodan aloittajaa annetun oheisaineiston valossa. Artikkelissa tekstitaitoja lähestytään sosiokulttuurisesti rakentuvina ja tiedonalakohtaisina taitoina. Esseiden kielen piirteiden tarkastelu sidotaan siis historian tiedonalan tiedonmuodostukseen sekä koulu-kontekstiin liittyviin piirteisiin.
Artikkelin teoreettinen ja metodologinen viitekehys pohjautuu systeemis-funktionaaliseen kieliteoriaan. Historiallista toimijuutta lähestytään transitiivisuus-systeemin sisällä tehtävän prosessityyppianalyysin avulla eli tarkastellaan, kuka tai mikä esseissä esitetään tapahtumia aikaansaavaksi tahoksi ja millaisena toimintana tapahtumat näyttäytyvät. Analyysin perusteella historiallinen toimijuus vuorottelee esseissä yksilöityjen henkilöiden ja ihmisjoukkoon viittaavien sanojen, kuten valtioiden, välillä. Inhimillinen toimijuus voidaan myös viedä taka-alalle abstraktien toimijoiden ja suhteita kuvaavien prosessien avulla.
Tutkimuksen perusteella esseevastaukset heijastelevat niiden tilannekontekstiin kuuluvia tekstejä ja diskursseja: Toimijuuden rakentamisessa hyödynnetään yleisiä analyyttisen kielen piirteitä. Toimijuuden tasojen vaihtelut henkilöiden, ihmisjoukkojen ja abstraktien toimijoiden välillä kietoutuvat myös esseen tekstilajiin ja tehtävänannon esseille asettamaan kehykseen sekä historian tiedonalan tiedonrakennustapoihin, kuten tulkinnallisuuteen ja syy-seuraussuhteiden esittämiseen.
...


Publisher
Kotikielen seuraISSN Search the Publication Forum
0042-6806Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27966366
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tyttöystävä jätti, okei? : sukupuolirepresentaatiot ja niiden rakentuminen HBO-sarjojen esittelyteksteissä
Back, Annika (2021)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten nais- ja mieshahmoja representoidaan HBO-suoratoistopalvelun teosten, kuten sarjojen ja elokuvien, esittelyteksteissä. Tutkimus on laadullista, systeemis-funktionaaliseen ... -
"Kokeile, ja kerro mitä tykkäsit!" : Valio Oy yrityksen vuorovaikutuksen rakentuminen Instagram-julkaisuissa
Seppälä, Liina (2021)Tutkimuksessani selvitän, mitä vuorovaikutussuhteita Valio Oy:n Instagram-julkaisuissa rakentuu, sekä miten vuorovaikutussuhteet toteutuvat rakenteellisesti ja kielellisesti. Tutkimukseni lähtökohtana on näkemys kielestä ... -
Syntyperän, taustan ja varallisuuden rajoittamatta : koulutuksellisen tasa-arvon ja syrjäytymisen diskurssien rakentuminen valtioneuvoston hallitusohjelmissa vuosina 1995-2015
Kröger, Mari (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten valtioneuvoston hallitusohjelmissa konstruoidaan koulutuksellista tasa-arvoa ja syrjäytymistä tai syrjäytymisen ehkäisemistä. Vuotta 2015 on luonnehdittu koulutuspolitiikan ja ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon representaatiot ja diskurssit sanomalehtien pääkirjoituksissa
Järvenpää, Taina (2020)Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului 1980-luvulla vielä yli 90 prosenttia suomalaisista. Vuoden 2020 alussa suomalaisista noin 68 prosenttia lukeutui kirkon jäseniksi. Institutionaalisen uskonnon asema horjuu ...