dc.contributor.advisor | Haimi, Jari | |
dc.contributor.author | Kainulainen, Marleena | |
dc.date.accessioned | 2019-01-17T07:18:28Z | |
dc.date.available | 2019-01-17T07:18:28Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62523 | |
dc.description.abstract | Syksyllä 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelman perusteissa biologian opetukselta edellytetään tutkimuksellisten työtapojen käyttöä, sillä ne kehittävät oppilaan vuorovaikutus- ja ajatteluntaitoja opeteltavan asiasisällön ohella. Tässä tutkimuksessa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja yliopiston biologian valintakokeiden tehtäviä tutkivan oppimisen näkökulmasta, eli tutkittiin kuinka paljon ja minkä tyyppisiä tutkimuksellisia tehtäviä oppikirjoissa ja kokeissa on. Tutkittujen oppikirjojen kokonaistehtävämäärään suhteutettuna jokaisen oppikirjan tehtävistä vähintään neljännes oli tutkivan oppimisen mukaisia. Tutkivan oppimisen mukaiset tehtävät olivat monipuolisia. Tutkimuksellinen tehtävä oli tyypillisesti tiedonetsintään, tulosten analysointiin tai kokeellisuuteen liittyvä, mutta vain harvoin kokonaisen tutkimuksen toteuttamista. Ekologiaa ja solua käsittelevillä kursseilla oli enemmän tutkivan oppimisen mukaisia tehtäviä kuin evoluutiota ja ihmisbiologiaa käsittelevillä kursseilla. Myös ylioppilas- ja valintakokeiden tehtävissä oli tutkimuksellisia tehtäviä, mutta koetilanne rajoitti tehtävätyyppejä. Oppikirjat on uudistettu opetussuunnitelman perusteiden mukaisiksi ja ne sisältävät aiempaa enemmän tutkimuksellisia tehtäviä, joiden avulla on mahdollista kehittää esimerkiksi oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja tiedonhakuun liittyviä valmiuksia. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | konstruktivistinen oppimiskäsitys | |
dc.subject.other | metakognitio | |
dc.title | Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201901171226 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Bio- ja ympäristötieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Biological and Environmental Science | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Biologian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Biology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4014 | |
dc.subject.yso | metakognitio | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.yso | biologia | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |