University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen

Thumbnail
View/Open
961.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Minkkinen, Lasse
Date
2020
Discipline
Biologian opettajankoulutusTeacher education programme in Biology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lisäarvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lisäarvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sisältyviä videoita, mikä mahdollistaa uudenlaisen tavan oppia. Aikaisempien tutkimustulosten mukaan opiskelijat suosivat perinteisen painetun kirjan käyttöä e-oppikirjan sijaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukion biologian e-oppikirjojen sisältöä ja käyttöä. Tutkimuksessa tarkasteltiin e-oppikirjoja kokonaisuudessaan ja erityisesti lukion ”Ihmisen biologia” (BI4) -kurssin verenkiertoelimistöön liittyviä sisältöjä. Tutkimus toteutettiin kyselyllä, haastattelulla ja oppikirja-analyysillä. Tuloksia analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistui 66 lukio-opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Opiskelijat vastasivat kyselyyn ja opettajia haastateltiin. Tulokset osoittivat, että lukion biologian e-oppikirjat olivat helppokäyttöisiä, ja niiden kuvat ja videot olivat laadukkaita. Toisaalta e-oppikirja-alustan avulla ei tapahtunut merkittävästi vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajan välillä, eivätkä e-oppikirjat erityisesti innostaneet opiskelijoita opiskelemaan. E-oppikirjan muokattavuus, työkalut (kuten hakutoiminto) ja kätevyys toivat pedagogista edistystä verrattuna painettuihin kirjoihin. E-oppikirjoja oli kuitenkin epämiellyttävä lukea, ja ne eivät aina toimineet vastaajien haluamalla tavalla. Kaiken kaikkiaan biologian e-oppikirjoissa on ominaisuuksia, joita ei ole painetuissa kirjoissa, mikä tuo lisämahdollisuuksia oppimiseen ja opettamiseen. ...
 
E-textbooks have a great potential in introducing additional pedagogical value to the teaching of biology. In the case of e-textbooks, additional pedagogical value would for instance mean videos included in the book which offers a new way of learning. According to previous research, students prefer to use traditional printed books to e-textbooks. This study investigated the contents, practices, and current use of biology e-textbooks in Finnish high school education. The study examined e-textbooks in their entirety and especially the contents related to the circulatory system, which is presented in the course “Human biology” (BI4) in Finnish high schools. This study was conducted with an electronic questionnaire, an interview, and a textbook analysis. The results were analysed by quantitative and qualitative methods. This study involved 66 high school students and two teachers. Students responded to the questionnaire and teachers were interviewed. The results showed that Finnish high school biology e-textbooks were easy to use and they included high quality images and videos. On the other hand, there was no significant interaction between fellow students and the teacher with the help of the e-textbook platform, and e-textbooks did not particularly inspire students to learn. The customizability of e-textbooks, as well as tools (such as search function) and convenience brought pedagogical advantage compared to printed books. However, e-textbooks were uncomfortable to read and did not always work the way respondents wanted. To sum, biology e-textbooks have features that are not present in printed books, bringing additional opportunities for learning and teaching. ...
 
Keywords
e-oppikirja sähköinen oppikirja pedagoginen lisäarvo sähköinen oppiminen biologian opettaminen oppimateriaali oppikirjat lukio biologia e-kirjat oppimisalustat verkko-oppimateriaali
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011056532

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä 

    Kainulainen, Marleena (2018)
    Syksyllä 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelman perusteissa biologian opetukselta edellytetään tutkimuksellisten työtapojen käyttöä, sillä ne kehittävät oppilaan vuorovaikutus- ja ajatteluntaitoja opeteltavan asiasisällön ...
  • Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia 

    Dufva, Marika (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sähköistä oppimisympäristöä ja oppimateriaalia (erityisesti Peda.net:in oppimisympäristöä ja e-Opin oppikirjoja) käytetään opetuksessa, hyödynnetäänkö näiden tarjoamia uusia ...
  • Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt 

    Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016)
  • Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa 

    Saarimäki, Laura (2017)
    Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä ...
  • Oppimista ohjaava palaute lukion S23-kurssin verkko-oppimismateriaalin itsenäisessä opiskelussa 

    Luostarinen, Aki (2015)
    Tätä pro gradu -tutkielmaa varten on tuotettu lukion S23-kurssin itsenäisesti opiskeltava verkkokoppimateriaalipa- ketti tehtävineen Otavan Opiston nettilukioon. Itsenäisessä verkko-opiskelussa opettajan ja oppijan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre