Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
Tekijät
Päivämäärä
2018Syksyllä 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelman perusteissa biologian opetukselta edellytetään tutkimuksellisten työtapojen käyttöä, sillä ne kehittävät oppilaan vuorovaikutus- ja ajatteluntaitoja opeteltavan asiasisällön ohella. Tässä tutkimuksessa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja yliopiston biologian valintakokeiden tehtäviä tutkivan oppimisen näkökulmasta, eli tutkittiin kuinka paljon ja minkä tyyppisiä tutkimuksellisia tehtäviä oppikirjoissa ja kokeissa on. Tutkittujen oppikirjojen kokonaistehtävämäärään suhteutettuna jokaisen oppikirjan tehtävistä vähintään neljännes oli tutkivan oppimisen mukaisia. Tutkivan oppimisen mukaiset tehtävät olivat monipuolisia. Tutkimuksellinen tehtävä oli tyypillisesti tiedonetsintään, tulosten analysointiin tai kokeellisuuteen liittyvä, mutta vain harvoin kokonaisen tutkimuksen toteuttamista. Ekologiaa ja solua käsittelevillä kursseilla oli enemmän tutkivan oppimisen mukaisia tehtäviä kuin evoluutiota ja ihmisbiologiaa käsittelevillä kursseilla. Myös ylioppilas- ja valintakokeiden tehtävissä oli tutkimuksellisia tehtäviä, mutta koetilanne rajoitti tehtävätyyppejä. Oppikirjat on uudistettu opetussuunnitelman perusteiden mukaisiksi ja ne sisältävät aiempaa enemmän tutkimuksellisia tehtäviä, joiden avulla on mahdollista kehittää esimerkiksi oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja tiedonhakuun liittyviä valmiuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
Minkkinen, Lasse (2020)E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lisäarvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lisäarvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sisältyviä videoita, mikä mahdollistaa uudenlaisen ... -
Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
Saarimäki, Laura (2017)Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä ... -
Formatiivinen arviointi ja siihen vaikuttavat häiriötekijät yläkoulun biologian opetuksessa
Salonen, Sini (2018)Uuden suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman myötä vuorovaikutuksen merkitys korostuu yhä enemmän opetuksessa. Oppilaita aktivoivat tutkivan oppimisen työtavat ovat yleistyneet tavanomaisen opettajajohtoisen opetuksen ... -
Eriyttäminen biologian opetuksessa yläkouluissa
Suihkonen, Elisa (2016)Eriyttävässä opetuksessa opettaja huomioi oppilaan yksilöllisenä oppijana ja pyrkii opetusmenetelmien ja -materiaalin avulla tukemaan jokaista oppilasta oppilaan omien mahdollisuuksien mukaisesti. Eriyttävä opetus on ... -
Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
Toivonen, Jutta (2015)Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien kasvatusideologioiden, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.