Show simple item record

dc.contributor.authorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.authorNikkola, Tiina
dc.date.accessioned2019-01-09T13:04:55Z
dc.date.available2019-01-09T13:04:55Z
dc.date.issued2018fi
dc.identifier.citationFornaciari, A., & Nikkola, T. (2018). Kohti valveutumista ja ajattelun rajoja kriittisen pedagogiikan keinoilla. <em>Sosiaalipedagoginen aikakauskirja</em>, 19, 83-93. <a href="https://doi.org/10.30675/sa.70949">doi:10.30675/sa.70949</a>fi
dc.identifier.otherTUTKAID_80248
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60991
dc.description.abstractKatsauksessa pohdimme kriittisen pedagogiikan mahdollisuuksia lisätä opettajaopiskelijoiden kykyä jäsentää yhteiskunnallisten ilmiöiden suhdetta kasvatukseen. Esimerkkinä käytämme Lapset elämänsä valtiaiksi -hanketta, jota Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksessa on toteutettu Venäjällä ja Virossa. Siinä sosiokulttuurisen innostamisen avulla, opiskelijoiden oman osallistumisen kautta, pyritään luomaan solidaarisuuteen ja tasa-arvoon kurkottavia yksilöitä. Toiminnan keskeisiä arvoja ovat yhteisöllisyys, osallistuminen, dialogi ja luovuus. Prosessin päämääränä on todellisuuden kriittinen tarkastelu ja siitä kumpuava toiminta. Kriittisen pedagogiikan sovelluksia toteutetaan yliopistokentällä kauttaaltaan suhteellisen vähän. Varsinkin opettajankoulutuksen ja kasvatustieteen kentällä koulun ulkopuolelle suuntautuva yhteiskunnallinen ja kriittinen toiminta on harvinaista. Myös yhteiskunnallista tiedostamista lisäävät lähestymistavat, kuten demokratia- ja osallisuuskasvatus tai kriittisen ajattelun taidot, ovat vähäisessä roolissa niin peruskouluissa kuin opettajankoulutuksessakin. Esittelemme Lapset elämänsä valtiaiksi -hankkeen pitkäaikaisen projektikoordinaattorin kanssa käydyn keskustelun pohjalta hankkeen toimintaa sekä pohdimme taustalla vaikuttavan freireläisen kriittisen pedagogiikan ja sen tavoitteiden pedagogista ja tutkimuksellista antia myös opettajankoulutukselle. Kriittisen pedagogiikan keinoin on mahdollista syventää opettajaopiskelijoiden yhteiskunnallista ajattelua sekä terävöittää ymmärrystä kokemuksen, reflektion ja toiminnan yhteydestä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen sosiaalipedagoginen seura
dc.relation.ispartofseriesSosiaalipedagoginen aikakauskirja
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkriittinen pedagogiikkafi
dc.subject.otheropettajankoulutusfi
dc.subject.othersosiokulttuurinen innostaminenfi
dc.subject.otherkriittinen reflektiofi
dc.titleKohti valveutumista ja ajattelun rajoja kriittisen pedagogiikan keinoillafi
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201901081121
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiede
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.date.updated2019-01-08T16:15:18Z
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange83-93
dc.relation.issn1457-2168
dc.relation.numberinseries0
dc.relation.volume19
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen sosiaalipedagoginen seura, 2018.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.30675/sa.70949


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright