Kohti valveutumista ja ajattelun rajoja kriittisen pedagogiikan keinoilla
Fornaciari, A., & Nikkola, T. (2018). Kohti valveutumista ja ajattelun rajoja kriittisen pedagogiikan keinoilla. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, 19, 83-93. https://doi.org/10.30675/sa.70949
Published in
Sosiaalipedagoginen aikakauskirjaDate
2018Copyright
© Kirjoittajat & Suomen sosiaalipedagoginen seura, 2018.
Katsauksessa pohdimme kriittisen pedagogiikan mahdollisuuksia lisätä opettajaopiskelijoiden kykyä jäsentää yhteiskunnallisten ilmiöiden suhdetta kasvatukseen.
Esimerkkinä käytämme Lapset elämänsä valtiaiksi -hanketta, jota Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksessa on toteutettu Venäjällä ja Virossa. Siinä sosiokulttuurisen innostamisen avulla, opiskelijoiden oman osallistumisen kautta, pyritään luomaan solidaarisuuteen ja tasa-arvoon kurkottavia yksilöitä. Toiminnan keskeisiä arvoja ovat yhteisöllisyys, osallistuminen, dialogi ja luovuus. Prosessin päämääränä on todellisuuden kriittinen tarkastelu ja siitä kumpuava toiminta. Kriittisen pedagogiikan sovelluksia toteutetaan yliopistokentällä kauttaaltaan suhteellisen vähän. Varsinkin opettajankoulutuksen ja kasvatustieteen kentällä koulun ulkopuolelle suuntautuva yhteiskunnallinen ja kriittinen toiminta on harvinaista.
Myös yhteiskunnallista tiedostamista lisäävät lähestymistavat, kuten demokratia- ja
osallisuuskasvatus tai kriittisen ajattelun taidot, ovat vähäisessä roolissa niin peruskouluissa kuin opettajankoulutuksessakin. Esittelemme Lapset elämänsä valtiaiksi
-hankkeen pitkäaikaisen projektikoordinaattorin kanssa käydyn keskustelun pohjalta hankkeen toimintaa sekä pohdimme taustalla vaikuttavan freireläisen kriittisen
pedagogiikan ja sen tavoitteiden pedagogista ja tutkimuksellista antia myös opettajankoulutukselle. Kriittisen pedagogiikan keinoin on mahdollista syventää opettajaopiskelijoiden yhteiskunnallista ajattelua sekä terävöittää ymmärrystä kokemuksen,
reflektion ja toiminnan yhteydestä.
...
Publisher
Suomen sosiaalipedagoginen seuraISSN Search the Publication Forum
1457-2168Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28847955
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mitä aika on? : podcastit lukiolaisten kriittisen ajattelun kuvaajina
Veijola, Anna; Tomperi, Tuukka (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2024)Learning critical thinking and metacognitive self-evaluation of one’s own thinking have been valued goals in school education for decades. In our study, we examine four podcasts made by general upper secondary school ... -
Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä
Kudjoi, Ekku (2019)Tämän tutkielma tarkastelee mitä kriittinen ajattelu tarkoittaa kasvatustieteiden kontekstissa, miten sitä perustellaan kasvatustavoitteena ja millaista subjektiviteettia kriittisellä ajattelulla tuotetaan. Tutkimus on ... -
Tietämättömän graduntekijän oppitunti : tutkielma Jacques Rancièren tasa-arvon metodista pedagogiikan kontekstissa
Hietamäki, Sari (2019)Tämä tutkielma tarkastelee ranskalaisajattelija Jacques Rancièren (1940–) ajatuksia tasa-arvosta pedagogiikan kontekstissa. Työssään Rancière on paikantanut länsimaisessa ajattelussa virheellisen uskomuksen älyjen ... -
Diagnostinen arviointi suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikan opintojakson opiskelua ja opetusta ohjaamassa
Kauppinen, Merja; Tarnanen, Mirja; Neittaanmäki, Reeta; Aalto, Eija; Hankala, Mari; Kainulainen, Johanna; Mustonen, Sanna; Torvelainen, Päivi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)The article deals with diagnostic assessment conducted in the Finnish language and literature course for classroom teacher students. The research context was a hybrid learning environment, where the students evaluated both ... -
Opettajaopiskelijan ammatti-identiteetti pedagogiikan, didaktiikan ja aineenhallinnan ammattilaisena
Karjalainen, Hanna (2015)TIIVISTELMÄ Karjalainen, Hanna. 2015. Opettajaopiskelijan ammatti-identiteetti pedagogiikan, didaktiikan ja aineenhallinnan ammattilaisena. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ...