Matematiikan oppimisen iloa etsimässä? : Tulkintoja opiskelijoiden kirjoittamien oppimimispäiväkirjojen pohjalta
Perkkilä, P. (2018). Matematiikan oppimisen iloa etsimässä? : Tulkintoja opiskelijoiden kirjoittamien oppimimispäiväkirjojen pohjalta. FMSERA Journal, 2(1), 1-11. https://journal.fi/fmsera/article/view/70360
Published in
FMSERA JournalAuthors
Date
2018Copyright
© Perkkilä, 2018.
Artikkelin tarkoituksena on tarkastella aikuisena luokanopettajiksi opiskelevien
oppimisen ilon kokemuksia matematiikan peruskurssin aikana kirjoitettujen
oppimispäiväkirjojen pohjalta. Fenomenologishermeneuttisen tutkimuksen aineistona on
satunnaisotannalla valittujen 10 oppimispäiväkirjan oppimiskokemusten kuvaukset,
jotka analysoitiin Atlas.ti -ohjelmalla. Oman matematiikkasuhteen merkityksen
tiedostaminen, vertaistuki, yhteisöllinen ja salliva oppimisilmapiiri, onnistumisen
kokemukset matematiikan tehtävissä, tavoitteiden asettaminen ja näkyväksi tekeminen
sekä niihin pyrkiminen pitkäjänteisellä työllä nousivat esille merkityksellisinä oppimisen
ilon kokemuksina.
Publisher
Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseura r.y.ISSN Search the Publication Forum
2490-158XKeywords
Original source
https://journal.fi/fmsera/article/view/70360Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28818833
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”
Harja, Annika (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisen matematiikan tarjoamia mahdollisuuksia peruskoulun ja lukion matematiikan opetukseen. Pyrkimyksenä oli kartoittaa opettajien käsityksiä toiminnallisten työtapojen ... -
”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista
Kalliolahti, Juulia (2023)Arvioinnilla on tärkeä ja keskeinen rooli sekä monia tehtäviä korkeakoulutuksen ja opiskelijoiden arjessa. Useat tutkimukset ovat osoittaneet arvioinnin olevan jopa merkittävin opiskelijoiden oppimista ja opiskelua ohjaava ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
Mira Laitila; Penttinen, Paula (2014)Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Transformatiivinen opettajaksi oppiminen : kohti maailman muutosta
Matikainen, Minni (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Lectio praecursoria kasvatustieteen väitöskirjaan Transformatiivinen opettajaksi oppiminen - fenomenologis-hermeneuttinen analyysi luokanopettajakoulutuksesta, Jyväskylän yliopistossa 18.6.2022.