Suosittelujärjestelmien vaikutukset käyttäjäkokemukseen suoratoistopalveluissa
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa käydään läpi suosittelujärjestelmiä, sekä miten ne vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Aihealue on rajattu suoratoistopalveluihin, mutta suosittelujärjestelmiä ja käyttäjäkokemusta käsitellään myös yleisellä tasolla. Tutkielma antaa kokonaisvaltaisen kuvan suosittelujärjestelmistä ja käyttäjäkokemuksesta nykypäivänä. Tutkielmassa aluksi määritellään suositusjärjestelmät ja käyttäjäkokemus käsitteinä. Määrittelyjen jälkeen käydään läpi, mitä vaikutuksia suosittelujärjestelmillä on käyttäjäkokemukseen. Suosittelujärjestelmät ovat suoratoistopalveluille välttämättömiä, sillä niiden avulla helpotetaan palvelun käyttöä, sekä autetaan käyttäjää palvelun luomassa informaatiotulvassa. Suosittelujärjestelmillä asiakas löytää häntä kiinnostavan materiaalin palvelusta ilman, että hänen täytyy tätä itse lähteä etsimään. Toimiva suosittelujärjestelmä parantaa palvelun käyttäjäkokemusta, mikä johtaa tyytyväisiin asiakkaisiin ja potentiaalisiin uusiin asiakkaisiin. Yritysten välillä on tänä päivänä todella kova kilpailu asiakkaista, joten on tärkeää luoda palveluita, jotka ovat miellyttäviä ja toimivia asiakkaan näkökulmasta. Käyttäjäkokemus käsitteenä on hyvin kiistelty, mutta yleisesti se luonnehditaan dynaamiseksi ja ensisijaiseksi tunteeksi järjestelmän käytöstä. Se kattaa kaikki tunteet ja reaktiot, mitä ihminen tuntee käyttäessään järjestelmää ja tuotetta. Tässä tutkimuksessa selviää, että suosittelujärjestelmillä on vaikutusta käyttäjäkokemukseen suoratoistopalveluissa. Suositteluja on tärkeää lähteä tekemään käyttäjälähtöisesti, eli mahdollisimman yksilöllisesti jokaiselle käyttäjälle. Suositukset, jotka eivät kohtaa asiakkaan mieltymyksiä, voivat luoda palvelulle negatiivisen käyttäjäkokemuksen. Tämän johdosta palvelun täytyisi pystyä tuottamaan käyttäjän näkökulmasta sopivia suosituksia. Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena, johon valittiin aiheeseen ajankohtaiset ja eniten viitatut lähteet.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Verkkosivun elementtien sijoittelun ja ulkomuodon vaikutukset käyttäjäkokemukseen
Ahola, Mikko (2020)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli kartoittaa kirjallisuuskatsauksena minkälaisia vaikutuksia verkkosivujen elementtien sijoittelulla ja ulkomuodolla on käyttäjäkokemukseen. Tutkielmassa tarkastellaan käytettävyyttä ... -
Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla
Nyqvist, Maarit (2016)Tutkimus kartoittaa ikäihmisten teknologiankäyttötaitoja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen kohteena ovat Suomessa asuvat yli 65-vuotiaat ikäihmiset. Verrokkiryhmänä ovat alle 13-vuotiaat lapset. Tutkimus on ... -
Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
Hannuksela, Emma-Stiina (2019)Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ... -
Ikääntymisen vaikutus käyttäjäkokemukseen verkkopankissa
Lahtinen, Anssi (2019)Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään kirjallisuuskatsauksena ikääntymisen vaikutusta käyttäjäkokemukseen verkkopankissa. Tutkielmassa tuodaan myös esille keinoja, jolla käyttäjäkokemusta verkkopankin osalta voidaan ... -
Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
Karhunen, Niko (2020)Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata ...