Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma, Eetu
dc.contributor.authorKokko, Kasperi
dc.date.accessioned2018-12-21T06:33:32Z
dc.date.available2018-12-21T06:33:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60776
dc.description.abstractTässä tutkielmassa käydään läpi suosittelujärjestelmiä, sekä miten ne vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Aihealue on rajattu suoratoistopalveluihin, mutta suosittelujärjestelmiä ja käyttäjäkokemusta käsitellään myös yleisellä tasolla. Tutkielma antaa kokonaisvaltaisen kuvan suosittelujärjestelmistä ja käyttäjäkokemuksesta nykypäivänä. Tutkielmassa aluksi määritellään suositusjärjestelmät ja käyttäjäkokemus käsitteinä. Määrittelyjen jälkeen käydään läpi, mitä vaikutuksia suosittelujärjestelmillä on käyttäjäkokemukseen. Suosittelujärjestelmät ovat suoratoistopalveluille välttämättömiä, sillä niiden avulla helpotetaan palvelun käyttöä, sekä autetaan käyttäjää palvelun luomassa informaatiotulvassa. Suosittelujärjestelmillä asiakas löytää häntä kiinnostavan materiaalin palvelusta ilman, että hänen täytyy tätä itse lähteä etsimään. Toimiva suosittelujärjestelmä parantaa palvelun käyttäjäkokemusta, mikä johtaa tyytyväisiin asiakkaisiin ja potentiaalisiin uusiin asiakkaisiin. Yritysten välillä on tänä päivänä todella kova kilpailu asiakkaista, joten on tärkeää luoda palveluita, jotka ovat miellyttäviä ja toimivia asiakkaan näkökulmasta. Käyttäjäkokemus käsitteenä on hyvin kiistelty, mutta yleisesti se luonnehditaan dynaamiseksi ja ensisijaiseksi tunteeksi järjestelmän käytöstä. Se kattaa kaikki tunteet ja reaktiot, mitä ihminen tuntee käyttäessään järjestelmää ja tuotetta. Tässä tutkimuksessa selviää, että suosittelujärjestelmillä on vaikutusta käyttäjäkokemukseen suoratoistopalveluissa. Suositteluja on tärkeää lähteä tekemään käyttäjälähtöisesti, eli mahdollisimman yksilöllisesti jokaiselle käyttäjälle. Suositukset, jotka eivät kohtaa asiakkaan mieltymyksiä, voivat luoda palvelulle negatiivisen käyttäjäkokemuksen. Tämän johdosta palvelun täytyisi pystyä tuottamaan käyttäjän näkökulmasta sopivia suosituksia. Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena, johon valittiin aiheeseen ajankohtaiset ja eniten viitatut lähteet.fi
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.subject.othersuoratoistopalvelu
dc.titleSuosittelujärjestelmien vaikutukset käyttäjäkokemukseen suoratoistopalveluissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812215302
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysosuosittelujärjestelmät
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot