University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät

Thumbnail
View/Open
802.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hannuksela, Emma-Stiina
Date
2019
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen avulla yritys voi saada tärkeää tietoa asiakkaidensa mieltymyksistä ja kehittää verkkokauppaansa. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, mitkä ovat käyttäjäkokemuksen tekijät erityisesti verkkokaupan kontekstissa ja onko olemassa ohjeita, miten verkkokaupan käyttäjäkokemusta voidaan kehittää. Tutkimuksessa keskityttiin verkkokauppoihin, joissa yritys myy tuotteita tai palveluita suoraan kuluttajille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja lähteinä käytettiin erilaisia vertaisarvioituja artikkeleja arvostetuista julkaisuista. Tutkimuksessa huomattiin käytettävyyden olevan merkittävä tekijä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa ja jopa sen perusta. Muillakin käyttäjäkokemukseen liitetyillä seikoilla on vaikutusta, kuten esimerkiksi luottamuksella, koukuttavuudella ja sivuston sisältämän informaation laadulla. Tutkimuksessa tuli ilmi myös verkkokaupan käyttäjäkokemuksen kehittämiseen sovellettavia suuntaa antavia ohjeita, jotka nojaavat verkkokaupan käyttäjäkokemuksen tekijöihin. ...
 
Competition between online stores is rising as e-commerce grows. User experience can be seen as one of the factors affecting the success of an online store and is seen to affect the customer’s buying behavior. With the help of understanding user experience, a company can get relevant and important information about the preferences of the customers and improve their e-commerce business. In this thesis, I wanted to find out what are the factors of user experience, especially in the context of e-commerce, and whether there are guidelines on how to improve the user experience in e-commerce. The research focused on online shops where the company sells products or services directly to consumers. Literature review was used as a research method with various peer-reviewed articles and prestigious publications used as sources. The research found usability to be a significant factor in the formation of user experience and even its foundation. Other aspects associated with user experience have an impact as well, such as trust, stickiness and the quality of the information contained in the page. The study also revealed some guidelines for improving the user experience in e-commerce. ...
 
Keywords
asiakaskokemus käyttäjäkokemus käytettävyys verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906032895

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4406]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Empiirinen tutkimus brändikokemuksen vaikutuksesta verkkokauppaympäristöjen käyttäjäkokemukseen ja käyttöaikeeseen 

    Perälä, Piia (2015)
    Tutkielmassa tarkasteltiin brändikokemuksen vaikutusta verkkokauppaympäristöjen käyttäjäkokemukseen ja käyttöaikeeseen. Brändikokemusta tarkasteltiin kahden ulottuvuuden kautta: brändityytyväisyyden ja brändiluottamuksen. ...
  • Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa 

    Karhunen, Niko (2020)
    Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata ...
  • Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen 

    Nissinen, Ella (2020)
    Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys ...
  • Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle 

    Ojala, Miika (2018)
    Tässä tutkielmassa käsitellään käyttäjäkokemuspohjaisten suunnitteluratkaisujen merkitystä ja vaikutuksia verkkokauppasivustojen konversioasteeseen ja sen kautta taloudelliseen menestykseen. Tarkastelu on rajattu internetin ...
  • User experience of an e-commerce website : a case study 

    Ritonummi, Saima; Niininen, Outi (Routledge, 2022)
    User Experience (UX) is extremely important for e-commerce websites and their commercial success. The goal of an e-commerce website is to generate sales and increase customer satisfaction, which is why helping users reach ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre