Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin

Abstract
Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille asetettujen oppimistavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi selvitetään miten opettaja voi muodostaa laadukkaan oppimisympäristön opiskelijoille, tukea oppimista oikeaaikaisella ja osaavalla ohjauksella sekä verkko-opintojen suunnittelutyöllä. Tutkimus tekee yhteenvetoa oppimiseen liittyvistä muuttujista ja laadullisista tekijöistä, joiden säätely vaikuttaa oppimistuloksiin. Tutkimuksen lähestymistapana on teoreettinen tutkimus, jossa korostuvat kriittiset näkökulmat ja yhteenveto aiheeseen liittyvistä aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksessa pyritään hahmottamaan selittävien tekijöiden vaikutuksia tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Tutkimus käsittelee lisäksi aikuista oppijana, verkkopedagogiikan perusteorioita ja luo katsauksen tarpeeseen muodostaa uutta tieteellistä paradigmaa sekä teoriaa verkko-oppimisesta. Opettajan taustatiedot ja tiedollinen viitekehys vaikuttavat oppimateriaalien, verkko-opintojen, vuorovaikutuksen ja verkkooppimisympäristön muodostumiseen. Verkko-oppimista ja osaamistavoitteiden saavuttamista voidaan tukea soveltuvilla ohjaus- ja opetusmenetelmillä sekä laadukkaalla ennakointi- ja suunnittelutyöllä. Oppijan kognitiivisen kapasiteetin säätely opiskelussa on merkityksellistä. Ei-strukturoitujen samanaikaisten tehtävien (multitasking) suorittaminen, sovellusten ja tietoverkon käyttäminen vaikuttavat opintosuorituksiin ja opintojen etenemiseen usein negatiivisesti. Ohjauksella, itsesäätelytekijöiden hallinnalla ja vuorovaikutuksella on merkittävä myönteinen asema opiskelijan opintojen etenemisen kannalta. Tutkimus hahmottaa verkko-opetuksen strukturointia ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä auttaen verkko-opintokokonaisuuksien suunnittelussa. Esitettyjen oppimistuloksia ja oppimista selittävien mallien avulla opettajat voivat käyttää voimavarojaan verkko-oppimista edistävien tekijöiden sisällyttämiseksi verkkokurssin muodostamisessa ja kehittämisessä.

This research discusses the requirements of the quality factors of e-learning that has influence on adult students´ learning outcomes. The purpose of this study is to find out and define the qualitative factors affecting the achievement of the goals of adult learners. This research also explains how teacher can form a highquality learning environment for students, how teacher can support learning with right timing and settlement to provide guidance and designing e-learning. The study summarizes the variables related to learning and qualitative factors, which affect the regulation of learning outcomes. The approach is theoretical research, which highlights and summarizes the critical aspects of different studies around the topic. The study aims to outline explanations based on previous research literature. The study also deals with the basic theories of andragogy and online pedagogy and offers an overview of the need to form a new scientific paradigm and theory of e-learning. Teacher´s background information and cognitive frame of reference affect the progress of learning materials, e-learning, interaction and e-learning environment. The learner's regulation of cognitive capacity is meaningful in learning. Performing non-structured multitasking, using applications and internet will have usually negative influence on the progress of studies. Control, self-regulation and interaction play an important role in the student's progress of studies. The research also provides an indication of the rational orientation of resources in structuring the online course and the design of online study modules to support the training organization and teachers. E-learning and the achievement of learning outcomes can be supported by appropriate guidance and teaching methods as well as high-quality anticipation and planning work. According to the learning outcomes set out in the presented operating models, teachers can pay more attention to the quality factors. The study outlines the structure of e-learning and the factors influencing learning outcomes, helping to design e-learning modules. Using the presented learning outcomes and learning models, teachers can use their resources to incorporate e-learning factors into the formation and development of a network course.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812205289Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share