dc.contributor.author | Juomoja, Matias | |
dc.date.accessioned | 2018-12-20T13:03:52Z | |
dc.date.available | 2018-12-20T13:03:52Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60766 | |
dc.description.abstract | Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on
kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille asetettujen oppimistavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi selvitetään miten opettaja voi muodostaa laadukkaan oppimisympäristön opiskelijoille, tukea oppimista oikeaaikaisella ja osaavalla ohjauksella sekä verkko-opintojen suunnittelutyöllä. Tutkimus tekee yhteenvetoa oppimiseen liittyvistä muuttujista ja laadullisista tekijöistä, joiden säätely vaikuttaa oppimistuloksiin. Tutkimuksen lähestymistapana on teoreettinen tutkimus, jossa korostuvat kriittiset näkökulmat ja yhteenveto aiheeseen liittyvistä aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksessa pyritään hahmottamaan selittävien tekijöiden vaikutuksia tutkimuskirjallisuuden pohjalta.
Tutkimus käsittelee lisäksi aikuista oppijana, verkkopedagogiikan perusteorioita ja luo katsauksen tarpeeseen muodostaa uutta tieteellistä paradigmaa sekä
teoriaa verkko-oppimisesta. Opettajan taustatiedot ja tiedollinen viitekehys
vaikuttavat oppimateriaalien, verkko-opintojen, vuorovaikutuksen ja verkkooppimisympäristön muodostumiseen. Verkko-oppimista ja osaamistavoitteiden
saavuttamista voidaan tukea soveltuvilla ohjaus- ja opetusmenetelmillä sekä
laadukkaalla ennakointi- ja suunnittelutyöllä. Oppijan kognitiivisen kapasiteetin säätely opiskelussa on merkityksellistä. Ei-strukturoitujen samanaikaisten
tehtävien (multitasking) suorittaminen, sovellusten ja tietoverkon käyttäminen
vaikuttavat opintosuorituksiin ja opintojen etenemiseen usein negatiivisesti.
Ohjauksella, itsesäätelytekijöiden hallinnalla ja vuorovaikutuksella on merkittävä myönteinen asema opiskelijan opintojen etenemisen kannalta. Tutkimus
hahmottaa verkko-opetuksen strukturointia ja oppimistuloksiin vaikuttavia
tekijöitä auttaen verkko-opintokokonaisuuksien suunnittelussa. Esitettyjen oppimistuloksia ja oppimista selittävien mallien avulla opettajat voivat käyttää
voimavarojaan verkko-oppimista edistävien tekijöiden sisällyttämiseksi verkkokurssin muodostamisessa ja kehittämisessä. | fi |
dc.description.abstract | This research discusses the requirements of the quality factors of e-learning that
has influence on adult students´ learning outcomes. The purpose of this study is
to find out and define the qualitative factors affecting the achievement of the
goals of adult learners. This research also explains how teacher can form a highquality learning environment for students, how teacher can support learning
with right timing and settlement to provide guidance and designing e-learning.
The study summarizes the variables related to learning and qualitative factors,
which affect the regulation of learning outcomes. The approach is theoretical
research, which highlights and summarizes the critical aspects of different studies around the topic. The study aims to outline explanations based on previous
research literature. The study also deals with the basic theories of andragogy
and online pedagogy and offers an overview of the need to form a new scientific paradigm and theory of e-learning. Teacher´s background information and
cognitive frame of reference affect the progress of learning materials, e-learning,
interaction and e-learning environment. The learner's regulation of cognitive
capacity is meaningful in learning. Performing non-structured multitasking,
using applications and internet will have usually negative influence on the progress of studies. Control, self-regulation and interaction play an important role
in the student's progress of studies. The research also provides an indication of
the rational orientation of resources in structuring the online course and the
design of online study modules to support the training organization and teachers. E-learning and the achievement of learning outcomes can be supported by
appropriate guidance and teaching methods as well as high-quality anticipation
and planning work. According to the learning outcomes set out in the presented
operating models, teachers can pay more attention to the quality factors. The
study outlines the structure of e-learning and the factors influencing learning
outcomes, helping to design e-learning modules. Using the presented learning
outcomes and learning models, teachers can use their resources to incorporate
e-learning factors into the formation and development of a network course. | en |
dc.format.extent | 150 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | osaamistavoitteet | |
dc.title | Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201812205289 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | verkko-oppiminen | |
dc.subject.yso | verkko-ohjaus | |
dc.subject.yso | oppimistulokset | |
dc.subject.yso | verkko-opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | verkkopedagogiikka | |
dc.subject.yso | aikuisopiskelijat | |
dc.subject.yso | verkko-opiskelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |