Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorTani, Laura
dc.date.accessioned2018-12-19T09:45:21Z
dc.date.available2018-12-19T09:45:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60682
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka pysyvää ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen on 1. – 3. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sitä, miten paljon opettaja antaa ohjauksellista tukea oppilaille, joilla on ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä verrattuna oppilaisiin, joilla ei ole ongelmakäyttäytymistä sekä tapahtuuko tuen määrässä muutosta 1. luokalta 3. luokalle. Lopuksi tarkasteltiin, miten paljon myönteisiä ja kielteisiä tunteita opettaja liittää oppilaisiin, joilla on ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytymistä verrattuna oppilaisiin, joilla sitä ei ole. Lisäksi selvitettiin, tapahtuuko opettajan tunteissa muutosta kolmen ensimmäisen kouluvuoden aikana näissä kahdessa oppilasryhmässä. Tutkimuksen aineisto koostuu Alkuportaat-seurantatutkimuksen opettajien arvioihin perustuvasta kyselystä (n = 485/1. lk.; n = 496/2. lk.; n = 474/3. lk.). Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatiotarkasteluja, Friedman -testiä, Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testiä, Mann-Whitney U -testiä sekä toistettujen mittausten varianssianalyysiä. Tulokset osoittivat, että ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen oli hyvin pysyvää 1. luokalta 3. luokalle. Tulosten perusteella opettaja antoi ohjauksellista tukea enemmän oppilaille, joilla oli ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä verrattuna oppilaisiin, joilla ei ollut ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä. Lisäksi tulokset osoittivat, että opettaja liitti enemmän kielteisiä tunteita oppilaaseen, jolla oli ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä ja enemmän myönteisiä tunteita oppilaisiin, joilla ei ollut ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä. Tärkeää olisi jatkossa kiinnittää huomiota opettajien antaman ohjauksellisen tuen laatuun.fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen
dc.subject.otherohjauksellinen tuki
dc.subject.otheropettajan tunteet
dc.titleUlospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812195217
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysotunteet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot