Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma

Abstract
Tämän Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena oli luokkien työrauha, jota tarkasteltiin opettajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää opettajan sukupuolen ja työkokemuksen sekä luokan monimuotoisuuden, oppilaiden käyttäytymisongelmien ja luokan työrauhan välistä yhteyttä. Haluttiin myös tutkia, työrauhan ylläpitoon kuluvaa osuutta oppitunneista sekä selvittää oppituntien aikaiset ja oppituntien ulkopuoliset tilanteet, joissa opettajat kokivat käyttäytymisongelmat kaikkein haittaavimmiksi. Tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopistossa vuosina 2014-2018 tehtyä interventiotutkimusta. Alkuperäinen tutkimusaineisto koostui sähköisestä kyselystä, johon vastasivat työnsä kehittämisestä kiinnostuneet alakoulun opettajat, jotka olivat ilmoittautuneet Niilo Mäki Instituutin järjestämään koulutukseen "Yleinen tuki oppilaiden käyttäytymisen tukemiseen; miten toimia levottoman luokan kanssa”. Tähän tutkimukseen käytettiin osa koulutuksen vaikuttavuuden seurannan lähtötasomittauksella saadusta aineistosta. Tutkimukseen päätyivät 110 opettajan vastaukset. Tutkimus osoitti, että sekä oppituntien aikana että niiden ulkopuolella ilmenevä häiriökäyttäytyminen ja oppilaiden tarkkaavuuden ja käyttäytymisen ongelmat ovat merkitsevästi yhteydessä luokkien työrauhaan. Opettajan taustatekijöillä tai muilla luokan taustatekijöillä ei ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä työrauhaan.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903201909Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share