Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka pysyvää ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen on 1. – 3. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sitä, miten paljon opettaja antaa ohjauksellista tukea oppilaille, joilla on ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä verrattuna oppilaisiin, joilla ei ole ongelmakäyttäytymistä sekä tapahtuuko tuen määrässä muutosta 1. luokalta 3. luokalle. Lopuksi tarkasteltiin, miten paljon myönteisiä ja kielteisiä tunteita opettaja liittää oppilaisiin, joilla on ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytymistä verrattuna oppilaisiin, joilla sitä ei ole. Lisäksi selvitettiin, tapahtuuko opettajan tunteissa muutosta kolmen ensimmäisen kouluvuoden aikana näissä kahdessa oppilasryhmässä. Tutkimuksen aineisto koostuu Alkuportaat-seurantatutkimuksen opettajien arvioihin perustuvasta kyselystä (n = 485/1. lk.; n = 496/2. lk.; n = 474/3. lk.). Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatiotarkasteluja, Friedman -testiä, Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testiä, Mann-Whitney U -testiä sekä toistettujen mittausten varianssianalyysiä.
Tulokset osoittivat, että ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen oli hyvin pysyvää 1. luokalta 3. luokalle. Tulosten perusteella opettaja antoi ohjauksellista tukea enemmän oppilaille, joilla oli ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä verrattuna oppilaisiin, joilla ei ollut ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä. Lisäksi tulokset osoittivat, että opettaja liitti enemmän kielteisiä tunteita oppilaaseen, jolla oli ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä ja enemmän myönteisiä tunteita oppilaisiin, joilla ei ollut ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä. Tärkeää olisi jatkossa kiinnittää huomiota opettajien antaman ohjauksellisen tuen laatuun.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29040]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma
Pietilä, Niina (2019)Tämän Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena oli luokkien työrauha, jota tarkasteltiin opettajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää opettajan sukupuolen ja työkokemuksen sekä luokan monimuotoisuuden, ... -
Elementary school teachers' experiences of implementing the Teacher Classroom Management Method : Case study in Finland
Maunula, Minna; Granlund, Kati; Harju-Luukkainen, Heidi (International Society for Technology Education and Science, 2023)The diversity of pupils and their different difficulties challenge teachers' skills and methods in teaching. Some behavioral challenges require rapid intervention and a multidisciplinary and interdisciplinary approach from ... -
Oppilaan sosioemotionaalisen tuen tarve ja opettaja-oppilassuhde, opettajan minäpystyvyys ja opettajan tarjoama sosioemotionaalinen tuki : alakoulun 3. - 6. -luokkien opettajien näkökulma
Niemelä, Maria (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ovat opetuksellisesti haasteelliset sosioemotionaalista tukea tarvitsevat oppilaat alakoulun 3. – 6. luokilla opettavien luokan- ja erityisopettajien kokemuksen mukaan. ... -
Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella
Lehtisare, Suvi (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin kiintymyssuhde- ja itsemääräämisteorioiden viitekehyksissä opettajan tarjoaman emotionaalisen tuen yhteyttä opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksille. Samalla tarkasteltiin ... -
Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen
Huikari, Elli (2013)TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...