Oppilaan sosioemotionaalisen tuen tarve ja opettaja-oppilassuhde, opettajan minäpystyvyys ja opettajan tarjoama sosioemotionaalinen tuki : alakoulun 3. - 6. -luokkien opettajien näkökulma
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ovat opetuksellisesti haasteelliset sosioemotionaalista tukea tarvitsevat oppilaat alakoulun 3. – 6. luokilla opettavien luokan- ja erityisopettajien kokemuksen mukaan. Lisäksi selvitettiin, miten opettajat (N=44) kokevat selviytyvänsä sosioemotionaalista tukea tarvitsevan oppilaan opettajana. Selviytymisen kokemuksessa mitattavat osa-alueet olivat opettaja-oppilassuhde, opettajan tarjoama sosioemotionaalinen tuki ja opettajan minäpystyvyys. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkossa täytettävän kyselylomakkeen avulla, ja aineisto analysoitiin tilastollisesti.
Tulosten mukaan suurin osa opettajista arvioi oppilaan tuen tarpeen olevan yhdistelmä ulospäin suuntautuvasta ja tarkkaavuuden vaikeuksiin liittyvästä tuen tarpeesta, tai yhdistelmä sekä ulos- ja sisäänpäin suuntautuvasta, että tarkkaavuuden vaikeuksiin liitty-västä tuen tarpeesta. Ulospäin suuntautunut ja tarkkaavuuden vaikeuksiin liittyvä tuen tarve olivat yhteydessä opettaja-oppilassuhteen korkeaan konfliktiherkkyyteen.
Erityisopettajat arvioivat opettaja-oppilassuhteen läheisemmäksi, ja oppilaalle tar-joamansa sosioemotionaalisen tuen positiivisemmin verrattuna luokanopettajiin. Opetta-jien arvioimat valmiudet sosioemotionaalista tukea tarvitsevan oppilaan opettamiseen ja tukemiseen olivat yhteydessä opettaja-oppilassuhteeseen, sosioemotionaaliseen tukeen ja minäpystyvyyteen. Opettajien saama koulutus sosioemotionaalista tukea tarvitsevien las-ten opetuksesta oli yhteydessä opettaja-oppilassuhteen korkeampaan läheisyyteen, sosio-emotionaaliseen tukeen ja minäpystyvyyteen. Itsehankittu tieto sosioemotionaalista tukea tarvitsevista oppilaista oli yhteydessä korkeampaan opettaja-oppilassuhteen läheisyyteen ja tarjottuun sosioemotionaaliseen tukeen. Positiiviset kokemukset sosioemotionaalista tukea tarvitsevista oppilaista olivat yhteydessä korkeampaan opettaja-oppilassuhteen lä-heisyyteen, sosioemotionaaliseen tukeen ja opettajan minäpystyvyyteen, sekä alhaisempaan konfliktiherkkyyteen.Tulosten perusteella voidaan arvioida, että erityisesti ulospäin suuntautunut ja tarkkaavuuden vaikeuksiin liittyvä sosioemotionaalisen tuen tarve voivat olla riski myönteisen opettaja-oppilassuhteen muodostumiselle. Opettajien täydennyskoulutukseen tulisi panostaa entistä enemmän, jotta opettajien korkeaa minäpystyvyyttä sosioemotionaalista tukea tarvitsevien lasten ja nuorten opettamiseen ja tukemiseen liittyen voitaisiin edistää ja näin mahdollistettaisiin entistä paremmin positiivinen vuorovaikutus opettajan ja sosioemotionaalista tukea tarvitsevan oppilaan välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen
Huikari, Elli (2013)TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Luokanopettajan kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä kohtaamisesta koulun arjessa
Kuusi, Annika (2017) -
TCM-ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto : laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista
Maunula, Minna; Granlund, Kati; Harju-Luukkainen, Heidi; Palosaari, Oona (Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, 2022)• Kun ryhmässä on esimerkiksi käyttäytymisellään reagoivia oppilaita, tarvitaan nopeaa puuttumista sekä moniammatillisen ja monitieteisen näkökulman hyödyntämistä. • TCM-ryhmänhallintamenetelmän tavoitteena on tukea ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa
Järvinen, Juuli (2022)Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.