University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella

Thumbnail
View/Open
573.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lehtisare, Suvi
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin kiintymyssuhde- ja itsemääräämisteorioiden viitekehyksissä opettajan tarjoaman emotionaalisen tuen yhteyttä opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksille. Samalla tarkasteltiin opiskelijoiden häiriökäyttäytymisen määrää ja sen mahdollisia vaikutuksia opettajan tuen ja koulunlopettamisaikomuksien väliselle yhteydelle. Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena, jossa aineisto (N = 1315) kerättiin kyselylomakkeilla vuonna 2016 opiskelijoiden käydessä peruskoulun 9. luokkaa sekä vuonna 2017 opiskelijoiden ollessa ensimmäistä vuottaan toisen asteen opinnoissa. Yhteyksiä tarkasteltiin logistisen regressioanalyysin avulla jakamalla opiskelijat kahteen ryhmään sen mukaan, raportoivatko he koulunlopettamisaikomuksia vai eivät. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajan emotionaalinen tuki oli yhteydessä opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksiin: opettajan tuen vähäisyys 9. luokalla lisäsi opiskelijoiden todennäköisyyttä kuulua koulunlopettamisaikomuksia raportoivaan ryhmään toisella asteella. Myös opiskelijan häiriökäyttäytyminen lisäsi todennäköisyyttä kuulua koulunlopettamisaikomuksia raportoivaan ryhmään. Aineistossa ei havaittu yhdysvaikutusta opettajan emotionaalisen tuen ja opiskelijan häiriökäyttäytymisen välillä, eli toisin sanoen opiskelijat, jotka raportoivat enemmän häiriökäyttäytymistä hyötyivät opettajan tuesta samalla tavalla kuin vertaisensa, jotka eivät raportoineet häiriökäyttäytymistä. Tulokset korostavat opettajan roolia turvallisena kiintymyshahmona ja painottavat läheisten opettaja-opiskelijasuhteiden ja emotionaalisen tuen merkitystä koulunlopettamisaikomuksia ennaltaehkäisevänä tekijänä. ...
Keywords
koulunlopettamisaikomukset emotionaalinen tuki kiintymyssuhteen kaltainen suhde opintojen keskeyttäminen käyttäytymishäiriöt opettaja-oppilassuhde
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911295054

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla 

    Rantanen, Marjanna (2018)
    Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa ...
  • Häiritsevän käyttäytymisen yhteys oppilaan sosiaalisiin suhteisiin 5. ja 6. luokalla 

    Vauhkonen, Eveliina (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin häiritsevän käyttäytymisen, sukupuolen sekä vanhempien koulutyölle antaman tuen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin, sekä niissä tapahtuviin muutoksiin 5. ...
  • Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen 

    Huikari, Elli (2013)
    TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...
  • Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma 

    Pietilä, Niina (2019)
    Tämän Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena oli luokkien työrauha, jota tarkasteltiin opettajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää opettajan sukupuolen ja työkokemuksen sekä luokan monimuotoisuuden, ...
  • Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet 

    Tani, Laura (2018)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka pysyvää ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen on 1. – 3. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sitä, miten paljon opettaja antaa ohjauksellista tukea oppilaille, joilla on ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre