Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella
Abstract
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin kiintymyssuhde- ja itsemääräämisteorioiden viitekehyksissä opettajan tarjoaman emotionaalisen tuen yhteyttä opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksille. Samalla tarkasteltiin opiskelijoiden häiriökäyttäytymisen määrää ja sen mahdollisia vaikutuksia opettajan tuen ja koulunlopettamisaikomuksien väliselle yhteydelle. Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena, jossa aineisto (N = 1315) kerättiin kyselylomakkeilla vuonna 2016 opiskelijoiden käydessä peruskoulun 9. luokkaa sekä vuonna 2017 opiskelijoiden ollessa ensimmäistä vuottaan toisen asteen opinnoissa. Yhteyksiä tarkasteltiin logistisen regressioanalyysin avulla jakamalla opiskelijat kahteen ryhmään sen mukaan, raportoivatko he koulunlopettamisaikomuksia vai eivät. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajan emotionaalinen tuki oli yhteydessä opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksiin: opettajan tuen vähäisyys 9. luokalla lisäsi opiskelijoiden todennäköisyyttä kuulua koulunlopettamisaikomuksia raportoivaan ryhmään toisella asteella. Myös opiskelijan häiriökäyttäytyminen lisäsi todennäköisyyttä kuulua koulunlopettamisaikomuksia raportoivaan ryhmään. Aineistossa ei havaittu yhdysvaikutusta opettajan emotionaalisen tuen ja opiskelijan häiriökäyttäytymisen välillä, eli toisin sanoen opiskelijat, jotka raportoivat enemmän häiriökäyttäytymistä hyötyivät opettajan tuesta samalla tavalla kuin vertaisensa, jotka eivät raportoineet häiriökäyttäytymistä. Tulokset korostavat opettajan roolia turvallisena kiintymyshahmona ja painottavat läheisten opettaja-opiskelijasuhteiden ja emotionaalisen tuen merkitystä koulunlopettamisaikomuksia ennaltaehkäisevänä tekijänä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911295054Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish