Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Orimattilan kaupungin 8. luokkalaisten lasten liikunta-harrastuneisuutta, miten harrastavissa perheissä koetaan arjessa jaksaminen ja onko kyseisillä perheillä riittävästi yhteistä aikaa. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi vanhempien mielipiteitä kokonaiskoulupäivästä, missä harrastukset tapahtuisivat koulupäivän aikana.
Aineisto kerättiin määrällisenä kyselytutkimuksena Webropol – kyselyohjelmistoa käyttäen syksyllä 2018. Kysely lähetettiin 232:lle Orimattilan 8. luokkalaisen huoltajalle, joista 43 vastasi kyselyyn. Vastausmäärä kyselytutkimuksessa jäi pieneksi ja tutkimuksen tulokset jäävät arvailujen varaan.
Tulosten perusteella Orimattilan 8. luokkalaiset harrastavat ohjattua liikuntaa vaihtelevasti, kyselytutkimuksen nuorista 35 (81,4%) harrasti ohjattua liikuntaa vähintään kerran viikossa ja 8:lla (18,6%) ei ollut lainkaan liikuntaharrastuksia. Viikoittain liikuntaharrastuskertoja oli keskimäärin 2,21 kertaa koko joukkoa tarkasteltaessa ja 34,9%:lla harrastuskertoja oli 4 tai enemmän. Vastausten perusteella nuori harrastaa liikuntaa, koska haluaa sitä itse ja suurimpana motivoijana toimivat harrastuksissa olevat kaverit. 39,53% vastaajista arvioivat tämän tärkeimmäksi tekijäksi harrastamisen motivaattoreista kysyttäessä. 35,9%:lla nuorista on harrastukseen matkaa yli 20km ja kuljetus hoituu pääasiassa vanhempien omilla autoilla.
Tutkimuksen perusteella voidaan varovasti päätellä, että paljon harrastavien lasten vanhemmat kokevat yhdessä kulkemisen ja tekemisen perheen yhteiseksi ajaksi eivätkä arvota samaan tapaan yhteisiä ruokailuhetkiä tai kiireetöntä arkea kotona kuin vähemmän harrastavien lasten vanhemmat. Tulosten valossa paljon harrastavien perheiden vanhemmat jaksavat arjessa hieman paremmin kuin ne vanhemmat, joiden nuoret harrastavat vähemmän. On vaikea vetää johtopäätöstä siitä, miten kokonaiskoulupäivä vaikuttaisi lasten harrastamiseen tai perheiden jaksamiseen.
Orimattilaan toivottaisiin kuitenkin lisää liikuntaharrastusmahdollisuuksia sekä koulun yhteyteen että yleensäkin, ja näihin koulutettuja ohjaajia, joilla on lajin substanssiosaamista. Yli puolet vastaajista uskoivat, että heidän nuorensa osallistuisivat koulupäivän aikana järjestettäviin harrastuksiin/harjoituksiin, mikäli niitä ohjaisi lajin ammattilainen eikä opettaja.
...
Purpose of this study was to find out how much physical activitity are 8. graders in Orimattila doing, and to know how families experience their everyday life and do they have enough time to be together. Another subject in this study was to get knowledge of how parent are thinking about flexible school day where hobbies would happen during the school day.
The material was collected in autumn 2018 as a quantitative case study using Webropol – soft-ware. The study was sent to 232 Orimattila’s 8. graders guardian, 43 of them answered. Because of the low amount of answers in this study, are these results only passable.
The results showed that 8. graders in Orimatttila do physical activity very variable. 35 (81,4%) of them had an instructed physical hobby at least once a week and 8 of them (18,6%) didn’t have any physical hobbies at all. In weekly basis physical activity times were in average 2,21 times comparing whole group and 34,9% had training 4 times or more per week. What came up was that adolecent does ecercise because of their own will and the biggest motivation comes from friends that are in same group. 39,53% of answerers said that friends are the most im-portant fact of why their adolecent is motivated in sports. 35,9% had over 20km distance from home to practise place and their way to get there are mostly parents with their own car or sharing ride with friends families.
Based on this study can be carefully concluded that parents whose children practise often feels that driving to practise place together and doing things which helps their children there are their quality time. It seems that they don’t value everyday dinners with whole family or stressless evenings at home very high. The result shows in fact that parents whose families have lots of hobbies do better in everyday life than parents whose children have less hobbies. It’s hard to conclude how flexible school day would affect childrens enthusiasm in sports and other hobbies and how would it appear with family well-being.
What came up as a fact is that more psysical activity apportunities are needed in Orimattila, both included in schooldays and in general. And it is hoped that those practises would lead someone who has substanceknowledge of that certain sport or instrument. Over half of those who answered this study thought that their adolescent would participate practises during schoolday if the leader was professional coach and not teacher.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikunta-aktiivisuuden ja liikuntaharrastuksiin osallistumisen yhteys lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin
Mäkinen, Reko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda tämänhetkiseen tutkimuskirjallisuuteen pohjautuva katsaus siitä, kuinka liikunta-aktiivisuus ja organisoituihin liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yhteydessä lasten ja nuorten ... -
Kevään 2020 covid-pandemiarajoitusten jälkeiset muutokset urheiluseurassa harrastaneiden lasten ja nuorten määrässä
Seppälä, Miina (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää keväällä 2020 lasten ja nuorten urheiluseurojen harrastajamäärissä mahdollisesti tapahtuneita muutoksia. Lisäksi selvitettiin, miten erilaiset tekijät kuten harrastajien ikä, harrastettu ... -
Mikä saa nuoret liikkumaan? : liikuntamotivaation yhteys liikunnan harrastamiseen kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla
Rautarae, Anna; Salo, Jenni (2012)Rautarae, Anna & Salo, Jenni. Mikä saa nuoret liikkumaan? Liikuntamotivaation yhteys liikunnan harrastamiseen kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8.luokkalaisilla. Liikuntapedagogiikan Pro gradu -tutkielma. ... -
Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
Hämäläinen, Jesse; Ahopelto, Tuukka (2022)Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio ...