dc.contributor.advisor | Rautiainen, Katri-Helena | |
dc.contributor.author | Paronen, Jyri | |
dc.contributor.author | Kuivalainen, Joel | |
dc.date.accessioned | 2018-12-13T07:40:15Z | |
dc.date.available | 2018-12-13T07:40:15Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60581 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkittiin tablet-laitteiden toimivuutta alakoulun musiikinopetuksen luovassa sävellysprosessissa, sekä oppilaiden kokemuksia laitteiden käytöstä. Tutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä tablet-laitteiden käytön mahdollisuuksista luovassa sävellysprosessissa, sekä erilaisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa niiden käyttöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin eräässä keski-suomalaisessa koulussa kolmelta eri neljänneltä luokalta (n=68), jotka tekivät yhteisen animaatio- ja musiikkiprojektin tablet-laitteita käyttäen. Aineistonkeruu toteutettiin havainnoimalla sekä videoimalla oppilaiden toimintaa projektin aikana, sekä puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla projektin jälkeen. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksessa tablet-laitteiden käytöllä havaittiin olevan monia etuja luovan sävellysprosessin yhteydessä. Laitteet tarjosivat mahdollisuuden erilaisten ideoiden kokeilemiselle sekä sujuvalle äänittämiselle ja kappaleen kokonaisuuden työstämiselle läpi koko prosessin. Havaitut vaikeudet tablet-laitteiden opetuskäytössä hyödyntämiseen olivat vähäisiä, ja ne kytkeytyivät musiikkiprojektin suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviin seikkoihin. Oppilaiden kokemukset musiikkiprojektiin liittyen heijastelivat suurelta osin ensimmäisen tutkimusongelman yhteydessä tehtyjä havaintoja. Kokemukset tablet-laitteiden käytöstä olivat pääosin myönteisiä. Tutkimuksemme vahvistaa aiempien tutkimusten valossa muotoutuneita käsityksiä tablet-laitteiden soveltuvuudesta osaksi musiikinopetusta. Laitteiden vahvuudet luovassa sävellysprosessissa tulivat selvästi ilmi tutkimuksessa. | fi |
dc.format.extent | 129 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | tablet-laitteet | |
dc.subject.other | musiikkikasvatusteknologia | |
dc.title | Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201812135094 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | taulutietokoneet | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | luovuus | |
dc.subject.yso | säveltäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |