University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Mobiili musiikkikasvatuspedagogiikka : tapaustutkimus mobiilin musiikkikasvatuspedagogiikan muotoutumisesta Tabletkoulun Minä ja musiikki -kurssista

Thumbnail
View/Open
1.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vartiainen, Tiina
Date
2014
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, millaista mobiilia musiikkikasvatuspedagogiik-kaa sähköinen oppimateriaali ilmentää. Tutkimuskohteena on käytetty Tabletkoulun Musiikki ja minä -oppimateriaalia sekä materiaalin kirjoittajien Myllykosken ja Ojalan haastattelua. Musiikki ja minä -kurssi on ilmestynyt keväällä 2014 ja se on tällä hetkellä ainut täysin mobii-lia teknologiaa hyödyntävä oppimateriaali. Oppimateriaalin tekijät Myllykoski ja Ojala ovat tällä hetkellä mobiilin musiikkikasvatuspeda-gogiikan osaamisen ytimessä, jolloin tutkimus pystyi pureutumaan syvälle mobiiliin musiikki-kasvatuspedagogiikkaan. Tämä tieto auttaa Musiikki ja minä -kurssin käyttäjiä ymmärtämään kurssin rakennetta ja laajentamaan omaa tietouttaan mobiilista musiikkipedagogiikasta sekä tutkimuksellisesti tuloksia voidaan käyttää mobiilin musiikkiteknologian esitutkimuksena ja sitä voidaan hyödyntää mobiilin oppimisen tutkimuksiin. Tutkimuksen teoriaosuudessa avaan mobiiliin musiikkikasvatuspedagogiikan taustalla vaikut-tavia teorioita, oppimisteorioista vallitseviin musiikkikasvatusfilosofioihin. Musiikkikasvatus-filosofiat toimivat musiikkikasvatuksen ja oppikirjailijoiden henkilökohtaisten näkemysten yhteisenä tekijänä. Oppikirjailijoihin henkilökohtaisiin musiikillisiin näkemyksiin vaikuttaa musiikkikäsitykset ja musiikillinen minäkuva, joita avaan teoriaosuuden loppupuolella. Yhdes-sä nämä muodostavat Musiikki ja minä -kurssin tulosten kehien uloimman, viidennen kehän. Tämän laadullisen tapaustutkimuksen kohdejoukkona ovat oppikirjailijat Myllykoski ja Ojala. Tutkimus asettuu fenomenologis-hermeneuttisen tieteenteoriaan. Tutkimus toteutettiin teema-haastatteluna. Lisäksi tutkimus on asiantuntijahaastattelu, jolloin asiantuntijoista käytetään heidän omia nimiään. Tutkimuksen ensimmäisessä tulosluvussa Oppikirjailijat kuvaan oppikirjailijoiden henkilökoh-taisia näkemyksiä mobiilista musiikkikasvatuspedagogiikasta. Toisessa tulosluvussa Musiikki ja minä -kurssin pedagogisen rakenteen siluetti -luku kuvaan haastatteluiden perusteella muotoutunutta pedagogista kehämallia Musiikki ja minä -kursseista. Pedagogisessa siluetissa yhdistyy yhteiskunnan, opettajien ja opiskelijoiden tavoitteet ja tarpeet asettuvat samaan kaavioon. ...
Alternative title
Tapaustutkimus mobiilin musiikkikasvatuspedagogiikan muotoutumisesta Tabletkoulun Minä ja musiikki -kurssista
Keywords
mobiili musiikkikasvatus musiikkikasvatusteknologia tablet Tapaustutkimus musiikkikasvatus musiikki opetus opetusteknologia taulutietokoneet langaton tekniikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411013156

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla 

    Hytönen, Teija (2015)
    Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ...
  • Tablet-tietokoneet 4. luokan musiikinopetuksessa ja oppilaiden vapaa-ajalla 

    Hönö, Anni (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikkitoimintaa oppilaat tekevät vapaa-ajallaan ja millainen tablet-tietokoneilla harjoitettu koulun musiikkitoiminta siirtyy oppilaiden vapaa-aikaan. Tavoitteena on myös ...
  • Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa 

    Paronen, Jyri; Kuivalainen, Joel (2018)
    Tässä tutkimuksessa tutkittiin tablet-laitteiden toimivuutta alakoulun musiikinopetuksen luovassa sävellysprosessissa, sekä oppilaiden kokemuksia laitteiden käytöstä. Tutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä ...
  • "Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa 

    Rinta, Hanna-Mari (2018)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tablet-laitteiden kotouttamista esiopetukseen. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat kuvaavat tablet-laitteiden merkitystä omassa työssään sekä ...
  • "Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla 

    Rautanen, Heli (2016)
    Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre