Mobiili musiikkikasvatuspedagogiikka : tapaustutkimus mobiilin musiikkikasvatuspedagogiikan muotoutumisesta Tabletkoulun Minä ja musiikki -kurssista
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, millaista mobiilia musiikkikasvatuspedagogiik-kaa sähköinen oppimateriaali ilmentää. Tutkimuskohteena on käytetty Tabletkoulun Musiikki ja minä -oppimateriaalia sekä materiaalin kirjoittajien Myllykosken ja Ojalan haastattelua. Musiikki ja minä -kurssi on ilmestynyt keväällä 2014 ja se on tällä hetkellä ainut täysin mobii-lia teknologiaa hyödyntävä oppimateriaali.
Oppimateriaalin tekijät Myllykoski ja Ojala ovat tällä hetkellä mobiilin musiikkikasvatuspeda-gogiikan osaamisen ytimessä, jolloin tutkimus pystyi pureutumaan syvälle mobiiliin musiikki-kasvatuspedagogiikkaan. Tämä tieto auttaa Musiikki ja minä -kurssin käyttäjiä ymmärtämään kurssin rakennetta ja laajentamaan omaa tietouttaan mobiilista musiikkipedagogiikasta sekä tutkimuksellisesti tuloksia voidaan käyttää mobiilin musiikkiteknologian esitutkimuksena ja sitä voidaan hyödyntää mobiilin oppimisen tutkimuksiin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avaan mobiiliin musiikkikasvatuspedagogiikan taustalla vaikut-tavia teorioita, oppimisteorioista vallitseviin musiikkikasvatusfilosofioihin. Musiikkikasvatus-filosofiat toimivat musiikkikasvatuksen ja oppikirjailijoiden henkilökohtaisten näkemysten yhteisenä tekijänä. Oppikirjailijoihin henkilökohtaisiin musiikillisiin näkemyksiin vaikuttaa musiikkikäsitykset ja musiikillinen minäkuva, joita avaan teoriaosuuden loppupuolella. Yhdes-sä nämä muodostavat Musiikki ja minä -kurssin tulosten kehien uloimman, viidennen kehän.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen kohdejoukkona ovat oppikirjailijat Myllykoski ja Ojala. Tutkimus asettuu fenomenologis-hermeneuttisen tieteenteoriaan. Tutkimus toteutettiin teema-haastatteluna. Lisäksi tutkimus on asiantuntijahaastattelu, jolloin asiantuntijoista käytetään heidän omia nimiään.
Tutkimuksen ensimmäisessä tulosluvussa Oppikirjailijat kuvaan oppikirjailijoiden henkilökoh-taisia näkemyksiä mobiilista musiikkikasvatuspedagogiikasta. Toisessa tulosluvussa Musiikki ja minä -kurssin pedagogisen rakenteen siluetti -luku kuvaan haastatteluiden perusteella muotoutunutta pedagogista kehämallia Musiikki ja minä -kursseista. Pedagogisessa siluetissa yhdistyy yhteiskunnan, opettajien ja opiskelijoiden tavoitteet ja tarpeet asettuvat samaan kaavioon.
...
Alternative title
Tapaustutkimus mobiilin musiikkikasvatuspedagogiikan muotoutumisesta Tabletkoulun Minä ja musiikki -kurssistaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29376]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla
Hytönen, Teija (2015)Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ... -
Tablet-tietokoneet 4. luokan musiikinopetuksessa ja oppilaiden vapaa-ajalla
Hönö, Anni (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikkitoimintaa oppilaat tekevät vapaa-ajallaan ja millainen tablet-tietokoneilla harjoitettu koulun musiikkitoiminta siirtyy oppilaiden vapaa-aikaan. Tavoitteena on myös ... -
Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa
Paronen, Jyri; Kuivalainen, Joel (2018)Tässä tutkimuksessa tutkittiin tablet-laitteiden toimivuutta alakoulun musiikinopetuksen luovassa sävellysprosessissa, sekä oppilaiden kokemuksia laitteiden käytöstä. Tutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä ... -
"Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa
Rinta, Hanna-Mari (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tablet-laitteiden kotouttamista esiopetukseen. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat kuvaavat tablet-laitteiden merkitystä omassa työssään sekä ... -
"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
Rautanen, Heli (2016)Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. ...