Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin tablet-laitteiden toimivuutta alakoulun musiikinopetuksen luovassa sävellysprosessissa, sekä oppilaiden kokemuksia laitteiden käytöstä. Tutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä tablet-laitteiden käytön mahdollisuuksista luovassa sävellysprosessissa, sekä erilaisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa niiden käyttöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin eräässä keski-suomalaisessa koulussa kolmelta eri neljänneltä luokalta (n=68), jotka tekivät yhteisen animaatio- ja musiikkiprojektin tablet-laitteita käyttäen. Aineistonkeruu toteutettiin havainnoimalla sekä videoimalla oppilaiden toimintaa projektin aikana, sekä puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla projektin jälkeen. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksessa tablet-laitteiden käytöllä havaittiin olevan monia etuja luovan sävellysprosessin yhteydessä. Laitteet tarjosivat mahdollisuuden erilaisten ideoiden kokeilemiselle sekä sujuvalle äänittämiselle ja kappaleen kokonaisuuden työstämiselle läpi koko prosessin. Havaitut vaikeudet tablet-laitteiden opetuskäytössä hyödyntämiseen olivat vähäisiä, ja ne kytkeytyivät musiikkiprojektin suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviin seikkoihin. Oppilaiden kokemukset musiikkiprojektiin liittyen heijastelivat suurelta osin ensimmäisen tutkimusongelman yhteydessä tehtyjä havaintoja. Kokemukset tablet-laitteiden käytöstä olivat pääosin myönteisiä. Tutkimuksemme vahvistaa aiempien tutkimusten valossa muotoutuneita käsityksiä tablet-laitteiden soveltuvuudesta osaksi musiikinopetusta. Laitteiden vahvuudet luovassa sävellysprosessissa tulivat selvästi ilmi tutkimuksessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mobiili musiikkikasvatuspedagogiikka : tapaustutkimus mobiilin musiikkikasvatuspedagogiikan muotoutumisesta Tabletkoulun Minä ja musiikki -kurssista
Vartiainen, Tiina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, millaista mobiilia musiikkikasvatuspedagogiik-kaa sähköinen oppimateriaali ilmentää. Tutkimuskohteena on käytetty Tabletkoulun Musiikki ja minä -oppimateriaalia sekä materiaalin ... -
"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
Rautanen, Heli (2016)Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ... -
Musiikin luova tuottaminen peruskoulussa
Lightfoot, Henry (2019)Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin luovaa tuottamista ja sen esiintymistä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmani avulla kartoitan musiikin luovan tuottamisen eri muotoja ja toteutustapoja. Vaikka ...