University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla

Thumbnail
View/Open
642.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rautanen, Heli
Date
2016
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. Siksi onkin tärkeää tarkastella, onko tietoteknisten laitteiden käytöllä improvisaation ja musiikillisen luovuuden opetuksessa joitain erityisiä etuja verrattuna tavallisilla soittimilla musisoimiseen. Tässä maisteritutkielmassa vertailtiin luovaa musiikillista keksintää ryhmämusisointitilanteissa iPadeilla ja koulusoittimilla musisoitaessa. Tavoitteena oli tutkia, miten oppilaat kokivat luovan musiikillisen keksinnän koulusoittimilla ja iPadeilla GarageBand-musiikkiohjelmalla soitettaessa ja vertailla saatuja tuloksia. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kokevatko oppilaat musiikillisen keksinnän helpommaksi tai mielekkäämmäksi koulusoittimilla vai iPadilla. Tutkimukseen osallistui 40 4.-6. musiikkiluokan oppilasta espoolaisesta alakoulusta. Oppilaat jaettiin neljän hengen ryhmiin. Puolet ryhmistä suunnitteli ja toteutti Avaruusseikkailu-aiheisen musiikillisen tuotoksen iPadeilla GarageBand-musiikkiohjelmalla ja puolet koulusoittimilla. Musisointituokiot kuvattiin ja litteroitiin. Aineistosta tutkittiin, miten ryhmädynamiikka muuttui luotaessa musiikkia iPadeilla ja koulusoittimilla. Lisäksi aineistosta analysoitiin, millainen oli musiikillisen luovan keksinnän prosessi koulusoitin- ja iPad-ryhmillä ja vertailtiin tutkimuksesta saatuja havaintoja ryhmien välillä. Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Avaruusseikkailu-aiheinen luova ryhmämusisointiprosessi oli helpompi tehdä koulusoittimilla kuin iPadeilla. Koulusoitinryhmän oppilaat saivat aikaiseksi yhteisiä musiikillisia luovia tuotoksia. IPad-ryhmissä taas yhteisen musiikillisen tuotoksen suunnittelu oli paljon haastavampaa ja oppilaat keskittyivät tekemään musiikkia itsenäisesti tai parin kanssa. Ryhmämusisointi ei lähtenyt käyntiin yhtä spontaanisti kuin koulusoitinryhmissä. Koulusoitinryhmissä esiintyi onnistumisen kokemuksia, kun taas iPad-ryhmistä vain ryhmä 9 oli tutkimuksen päätyttyä tyytyväinen lopputulokseensa. Onnistumisen kokemuksissa oli havaittavissa ryhmässä tapahtuva flow-ilmiö, jolloin ryhmän jäsenet keskittyivät täysillä annettuun tehtävään ja pyrkivät yhteiseen päämäärään. ...
Alternative title
Lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
Keywords
improvisaatio musiikillinen luovuus musiikkikasvatusteknologia GarageBand ryhmä-flow improvisointi musiikki luovuus musiikkikasvatus opetusteknologia ryhmädynamiikka flow-tila
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605182606

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta 

    Tynys, Tina (2021)
    Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ...
  • "Leikimme ja sitten aloimme tehä musiikkia" : tutkielma yläkoulun oppilaiden musiikinteko-ohjelmien käyttötaustasta ja kokemuksista musiikintekoprojektista 

    Sunell, Antti (2013)
  • Romanttisten vihjeiden vaikutus miesmuusikoiden improvisaatioiden luovuuteen 

    Hämäläinen, Santeri (2016)
    Tässä opinnäytteessä tutkittiin romanttisten vihjeiden vaikutusta miesmuusikoiden improvisaatioiden luovuuteen. Tarkoituksena oli selvittää, olisiko ”muusaefektiä”, eli muusien vaikutusta muusikoiden luovuuteen havaittavissa ...
  • Mobiili musiikkikasvatuspedagogiikka : tapaustutkimus mobiilin musiikkikasvatuspedagogiikan muotoutumisesta Tabletkoulun Minä ja musiikki -kurssista 

    Vartiainen, Tiina (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, millaista mobiilia musiikkikasvatuspedagogiik-kaa sähköinen oppimateriaali ilmentää. Tutkimuskohteena on käytetty Tabletkoulun Musiikki ja minä -oppimateriaalia sekä materiaalin ...
  • Improvisointi Carl Orffin musiikkikasvatusmenetelmässä 

    Vesterholm, Pertti (1999)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre