Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > Näytä aineisto

“Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa

Icon
885.5Kb

Tekijät
Lehto, Anniina
Päivämäärä
2021
Oppiaine
MusiikkiterapiaMusic Therapy
Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Voit pyytää käyttörajoitetun opinnäytteen itsellesi tästä
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmat ovat viime vuosien aikana muuttuneet merkittävästi. Uusissa opetussuunnitelmissa painotetaan oppilaan hyvinvointia, vahvuuksien tunnistamista, vuorovaikutustaitojen kehittämistä ja musiikin luovaa tuottamista. Säveltämisestä on tullut opetussuunnitelmassa itsenäinen tavoitealueensa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää musiikkioppilaitoksen sävellysopintoihin oppilaiden kokonaisvaltaisen kasvun edistämisen mahdollistavia uusia toimintamalleja terapeuttisen musiikkikasvatuksen ja terapeuttisen laulunkirjoittamisen lähestymistavan näkökulmia hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin toiminnallisena tapaustutkimuksena, johon liittyi opetuskokeilu musiikkiopiston musiikin perusteiden ryhmässä. Kokeilun aikana hyödynnettiin tutkijan valmistamaa sävellysoppimateriaalia. Kuuden hengen oppilasryhmä sävelsi viiden viikoittaisen tapaamisen kuluessa laulua. Toimintatapojen tarkoituksenmukaisuutta arvioitiin tarkastelemalla narratiivisesti oppilaiden kertomuksia säveltämisen merkityksistä heidän kasvulleen. Pääasiallisina aineistonhankintamenetelminä hyödynnettiin oppilaiden avointa ryhmähaastattelua sekä avointa anonyymiä kyselyä. Prosessin dokumentoinnissa hyödynnettiin videohavainnointia sekä opettajan tutkimuspäiväkirjaa. Tutkimustuloksissa painottui neljä oppilaille tärkeää säveltämiseen liittyvää narratiivista kokonaisuutta. Nämä olivat oppilaiden kokemukset lauluntekoprosessin vaikutuksesta heidän musiikkisuhteeseensa ja motivaatioonsa, yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen merkitys, kokemukset tunnetaitojensa kehityksestä. ja luovaan tuottamiseen liittyvien avoimien tehtävänantojen merkityksellisyys. Tutkimuksen tulosten valossa terapeuttisen laulunteon toimintatapojen hyödyntäminen näytti tukevan oppilaiden kasvua nykyisen opetussuunnitelman suuntaviivojen edellyttämällä tavalla. ...
Asiasanat
Terapeuttinen laulunkirjoittaminen terapeuttinen musiikkikasvatus musiikkioppilaitosten sävellyspedagogiikka musiikkikasvatus säveltäminen musiikkioppilaitokset luovuus oppilaat yhteisöllisyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112206019

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [4029]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen 

    Putkinen, Hanna-Leena (2018)
    Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehdä ihmisyyttä kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja siinä käytettävät menetelmät antavat välineitä kulttuurien väliseen kohtaamiseen. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää ...
  • "Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa 

    Nieminen, Harri (2018)
    Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa musiikinopetuksessa luovuutta. Luovan musisoinnin elämyksellisyys parantaa oppilaiden elämänlaatua, lisää myös oppilaiden elämänhallinnan tunnetta ja vähentää jännitystä ...
  • Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.” 

    Vihriälä, Riina (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ...
  • Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla 

    Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)
    The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ...
  • Assosiaatioiden ilotulituksesta koherentiksi kertomukseksi : kaksisuuntainen mielialahäiriö ja omaelämäkerrallisen kirjoittamisen terapeuttiset mahdollisuudet 

    Rantakylä, Outi (2016)
    Tässä tutkimuksessa tutkin omaelämäkerrallisen kirjoittamisen terapeuttisia mahdollisuuksia osana kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kuntoutumista. Tutkimukseni pohjaa terapeuttisesta kirjoittamisesta ja omaelämäkerrallisesta ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre