Muuttuva musiikkiopiston maailma : vertaisoppimista huomioiva ja musiikkimattoa hyödyntävä opetuskokeilu
Maisterintutkielmani on toimintatutkimus Kuhmon musiikkiopistossa maaliskuussa 2018 toteutetusta luovan ilmaisun opintojaksosta. Kehityskohteina olivat musiikkiopiston opetuskäytänteet, vertaisoppiminen opintojakson taustalla vaikuttavana periaatteena sekä musiikkimatto uutena musiikkikasvatusteknologiana.
Toteutettu opintojakso koostui kolmesta kahden tunnin mittaisesta opetustuokiosta kolmen viikon aikana. Suunnitteluun vaikuttanut oppimiskäsitys oli sosiaalisesta konstruktivismista ja tutkivasta oppimisesta inspiroitunut vertaisoppiminen. Oppimistavoitteena oli luova ilmaisu. Opintojaksolla keskeisenä menetelmänä oli toteuttaa sellaisia toimintaa, joka saa aikaan oppilaiden välistä vuorovaikutusta ja tiedon vapaata kulkemista. Tähän pyrittiin muun muassa osallistavilla ja yhteistoiminnallisilla tehtävillä, ilmentämällä ohjauksessa hyväksyvää asennetta kaikkien oppilaiden aikaansaamien tuotoksien suhteen sekä luomalla turvallinen ympäristö ja ilmapiiri. Yhteistoiminnalliset tehtävät koostuivat pääasiassa ryhmäyttämisharjoituksista sekä luovuutta vaativista ryhmätehtävistä kuten rytmiikkaharjoituksista, musiikki-draamaimprovisoinnista ja lyriikoiden muodostamisesta sanarytmien pohjalta.
Tuloksien mukaan opintojakson ympäristö salli vertaisoppimisen, ja kielellisten käsitteiden vakiintumista tapahtui. Opintojakson toimintatavat olivat erilaisia kuin musiikkiopistossa yleensä, ja musiikin perusteiden opetuskäytänteet muuttuivat opintojakson vaikutuksesta hieman. Musiikkimatto koettiin opintojaksolla pääosin positiivisena, jossa kehitettävää on käyttöohjeissa, sovelluskäytäntöjen keksimisessä, muotoilussa ja valmistusvirheiden poistamisessa.
Tutkielma tuo esiin näkökulmaa, että vertaisvuorovaikutusta voi hyödyntää opettamisessa ja käsitteiden oppimisessa. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat sallivat hyvin monenlaisia tapoja opettaa, joten tutkielma kannustaa kokeilemaan uusia toimintatapoja. Tutkielman näkökulmasta musiikkimattoa kannattaa käyttää oppilaiden aktivoimiseksi, ja uuden teknologian ja uusien käytäntöjen kokeilemisessa tarvitaan kärsivällisyyttä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29762]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
Hakala, Miika (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin taiteen perusopetuksen oppilasarvioinnin muutosta musiikkioppilaitoskontekstissa. Oppimisen arvioinnista ylipäätään on olemassa huomattavan laaja tieteellinen ymmärrys, mutta taiteen ... -
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ... -
Musiikin perusteiden ja musiikkioppilaitosten kehityssuuntia 2000-luvun ensineljänneksellä
Kolehmainen, Tiina (2014)Tutkielmassa luodaan kokonaiskatsaus taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän sekä erityisesti musiikin perusteiden oppiaineen keskeisiin uudistuksiin 2000-luvun alkupuolella. Ensisijainen tarkoitus on ollut luoda ... -
Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana
Penttinen, Kristiina (2010)Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi Lapin musiikkiopiston tilaussävellys, oppilasorkesteriteos Revontuulet, ja sen sävellysprosessi muotoutuivat säveltäjän ja musiikkiopiston välisessä vuorovaikutuksessa. Tilaussävellys ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.