Musiikin perusteiden ja musiikkioppilaitosten kehityssuuntia 2000-luvun ensineljänneksellä
Tutkielmassa luodaan kokonaiskatsaus taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän sekä erityisesti musiikin perusteiden oppiaineen keskeisiin uudistuksiin 2000-luvun alkupuolella. Ensisijainen tarkoitus on ollut luoda kokonaiskuva musiikin perusteiden ja musiikin laajan oppimäärän asemasta, sääntelystä, käytänteistä sekä sen kehittämistä koskevista näkemyksistä ja argumenteista. Tutkielman lähdeaineistona on käytetty kahta Mutes ry:n järjestämää musiikin perusteiden opetusta käsittelevää verkkoseminaaria, opetusta ohjaavia asiakirjoja ja ohjeistuksia sekä taiteen perusopetuksen ja musiikkioppilaitosjärjestelmän toimivuudesta julkaistuja arviointiraportteja. Laadullisen tutkimuksen aineistona on käytetty myös musiikkikasvatusta ja kasvatustieteitä käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia, musiikinopetukseen liittyviä verkkosivuja ja sekä aihetta käsitteleviä lehtiartikkeleita.
Musiikkioppilaitosjärjestelmää ja musiikin perusteiden opetusta ohjaavat säädökset ovat väljentyneet 2000-luvun alkupuolella. Opetuksen keskeiseksi päämääräksi on nostettu tutkintojen suorittamisen sijaan hyvän musiikkisuhteen kehittyminen. Musiikin perusteiden opetukseen on liitetty käytännön musisointitaitoja kehittäviä osa-alueita, kuten improvisointia, sävellystä ja sovitusta. Oppiaineen toivotaan uudistusten myötä tukevan aiempaa paremmin opiskelijoiden kokonaisvaltaista muusikkoutta. Samalla myös opettajien monimuotoisen osaamisen tarve korostuu.
Tutkielma-aineistosta kävi ilmi, että tavoitteiden ja vaatimusten väljenemisen myötä perinteinen valtakunnallisesti yhdenmukainen musiikkikoulutusjärjestelmä on muuttumassa aiempaa hajanaisemmaksi. Samalla oppilaitosten oma päätäntävalta on kasvanut ja oppilaitosten opetustarjonta monipuolistunut. Profiloitumista on tapahtunut laajaa oppimäärää tarjoavien musiikkioppilaitosten lisäksi myös musiikin ammattiopetuksen kentällä. Rytmimusiikki on nousemassa entistä suurempaan rooliin musiikkioppilaitoksissa, ja klassista opetustraditiota leimannut ammattitasoon tähtäävä tavoitteiden asettelu on muuttumassa harrastajaystävällisempään suuntaan. Vaatimusten väljentyminen ja rytmimusiikin suosion kasvu ovat myös herättäneet huolen klassisen musiikin aseman heikkenemisestä tulevaisuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29542]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
"Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa
Miettinen, Veera (2020)Maisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
Hakala, Miika (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin taiteen perusopetuksen oppilasarvioinnin muutosta musiikkioppilaitoskontekstissa. Oppimisen arvioinnista ylipäätään on olemassa huomattavan laaja tieteellinen ymmärrys, mutta taiteen ... -
Mupe -integrointi : musiikin perusteet soittotunnilla
Kälviä, Jenni (2018)Maisterintutkielmani tarkastelee musiikin perusteiden eli mupen opetusmenetelmää, jossa musiikin perusteet opetetaan soittotunnin yhteydessä. Mupe -integroinnilla pyritään teke-mään opetuksesta käytännönläheisempää ja ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden ja pedagogiikan toimivuus
Tiainen, Heli; Heikkinen, Maami; Kontunen, Kaija; Lavaste, Anna-Elina; Nystén, Leif; Seilo, Marja-Leena; Välitalo, Carita; Korkeakoski, Esko (Koulutuksen arviointineuvosto, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.