Show simple item record

dc.contributor.advisorLouhivuori, Jukka
dc.contributor.authorTuikka, Tommi
dc.date.accessioned2018-12-13T07:07:51Z
dc.date.available2018-12-13T07:07:51Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60579
dc.description.abstractMaisterintutkielmani on toimintatutkimus Kuhmon musiikkiopistossa maaliskuussa 2018 toteutetusta luovan ilmaisun opintojaksosta. Kehityskohteina olivat musiikkiopiston opetuskäytänteet, vertaisoppiminen opintojakson taustalla vaikuttavana periaatteena sekä musiikkimatto uutena musiikkikasvatusteknologiana. Toteutettu opintojakso koostui kolmesta kahden tunnin mittaisesta opetustuokiosta kolmen viikon aikana. Suunnitteluun vaikuttanut oppimiskäsitys oli sosiaalisesta konstruktivismista ja tutkivasta oppimisesta inspiroitunut vertaisoppiminen. Oppimistavoitteena oli luova ilmaisu. Opintojaksolla keskeisenä menetelmänä oli toteuttaa sellaisia toimintaa, joka saa aikaan oppilaiden välistä vuorovaikutusta ja tiedon vapaata kulkemista. Tähän pyrittiin muun muassa osallistavilla ja yhteistoiminnallisilla tehtävillä, ilmentämällä ohjauksessa hyväksyvää asennetta kaikkien oppilaiden aikaansaamien tuotoksien suhteen sekä luomalla turvallinen ympäristö ja ilmapiiri. Yhteistoiminnalliset tehtävät koostuivat pääasiassa ryhmäyttämisharjoituksista sekä luovuutta vaativista ryhmätehtävistä kuten rytmiikkaharjoituksista, musiikki-draamaimprovisoinnista ja lyriikoiden muodostamisesta sanarytmien pohjalta. Tuloksien mukaan opintojakson ympäristö salli vertaisoppimisen, ja kielellisten käsitteiden vakiintumista tapahtui. Opintojakson toimintatavat olivat erilaisia kuin musiikkiopistossa yleensä, ja musiikin perusteiden opetuskäytänteet muuttuivat opintojakson vaikutuksesta hieman. Musiikkimatto koettiin opintojaksolla pääosin positiivisena, jossa kehitettävää on käyttöohjeissa, sovelluskäytäntöjen keksimisessä, muotoilussa ja valmistusvirheiden poistamisessa. Tutkielma tuo esiin näkökulmaa, että vertaisvuorovaikutusta voi hyödyntää opettamisessa ja käsitteiden oppimisessa. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat sallivat hyvin monenlaisia tapoja opettaa, joten tutkielma kannustaa kokeilemaan uusia toimintatapoja. Tutkielman näkökulmasta musiikkimattoa kannattaa käyttää oppilaiden aktivoimiseksi, ja uuden teknologian ja uusien käytäntöjen kokeilemisessa tarvitaan kärsivällisyyttä.fi
dc.format.extent84
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikkiopisto
dc.subject.otherkäytännöt
dc.subject.otherluova ilmaisu
dc.subject.othermusiikkikasvatusteknologia
dc.subject.othermusiikkimatto
dc.titleMuuttuva musiikkiopiston maailma : vertaisoppimista huomioiva ja musiikkimattoa hyödyntävä opetuskokeilu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812135090
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysovertaisoppiminen
dc.subject.ysotaiteen perusopetus
dc.subject.ysooppiminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record