University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana

Thumbnail
View/Open
11.Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Penttinen, Kristiina
Date
2010
Discipline
MusiikkitiedeMusicology

 
Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi Lapin musiikkiopiston tilaussävellys, oppilasorkesteriteos Revontuulet, ja sen sävellysprosessi muotoutuivat säveltäjän ja musiikkiopiston välisessä vuorovaikutuksessa. Tilaussävellys oli osa valtakunnallista Säveltäjä musiikkioppilaitoksessa -hanketta, johon Lapin musiikkiopisto osallistui valitsemalla kotisäveltäjäkseen yhden lukuvuoden ajaksi säveltäjä Sanna Ahvenjärven. Tutkimuksessa tarkasteltiin säveltämistä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tilaussävellystä ja sen sävellysprosessia jäsennettiin sekä säveltämisen teorioiden että kriittisen diskurssianalyysin avulla. Säveltämisen teorioiden avulla tarkasteltiin säveltämistä monivaiheisena prosessina, ja kriittisen diskurssianalyysin avulla tarkasteltiin tilausteoksen kytköksiä sitä ympäröiviin diskursiivisiin ja sosiokulttuurisiin muodostelmiin. Aineistoina käytettiin tilaussävellyksen nuottimateriaalia (luonnoksia ja valmista partituuria), säveltäjän haastatteluja, tallenteita oppilasorkesterin harjoituksista, säveltäjän ja kapellimestarin välistä sähköpostikirjeenvaihtoa sekä tutkija-kapellimestarin pitämää kenttäpäiväkirjaa hankkeen ajalta. Aineistojen analyysissa sävellysprosessi jäsentyi kolmeen päävaiheeseen: valmistelu- , toteutus- ja korjausvaiheeseen. Tutkimus osoitti, että säveltäjä käytti sävellysprosessin aikana vuorovaikutusta musiikkiopiston opettajien, oppilaiden ja nykymusiikkiasiantuntijoiden kanssa yhtenä sävellysstrategiana peilatakseen sävellysideoitaan. Tärkeimmäksi vuorovaikutuksen muodoksi nousi workshop-työskentely oppilasorkesterin kanssa, jossa säveltäjällä oli mahdollisuus testata tilausteoksessa käytettäviä ainesosia myös käytännössä soittajien kanssa. Vuorovaikutteisuuden lisäksi säveltämistä ohjasivat kokonaisdramaturginen ajattelu ja pyrkimys monipuoliseen sointivärien käyttöön. Sävellysprosessin merkittävin käännekohta oli säveltäjän päätös pyrkiä oman modernistisen sävellystyylinsä säilyttämiseen ja etsiä sen toteuttamiseen uudenlaisia, oppilassoittajille soveltuvia keinoja. Kriittisen diskurssianalyysin viitekehyksessä tarkasteltuna Revontuulet näyttäytyi moniäänisenä musiikkitekstinä, johon on rakentunut erilaisia diskursiivisia ja sosiokulttuurisia käytäntöjä edustavia kerrostumia. Revontuulten diskursiiviselle rakenteelle on ominaista toisilleen vastakkaisina näyttäytyvien aspektien kohtaaminen, mikä ilmeni nuottitekstin vapauden ja tarkkuuden kysymyksinä, modernistisen ja pedagogisen diskurssin sulautumisena sekä modernistisen ja traditionalistisen ideologian yhteentörmäyksinä. ...
Keywords
Ahvenjärvi, Sanna sävellysprosessi kvantitatiivinen tutkimus säveltäminen säveltäjät vuorovaikutus musiikkioppilaitokset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006302186

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Frigyes Hidas : viimeinen unkarilainen romantikko 

    Saarela, Eeva (2013)
    Frigyes Hidas (1928–2007) oli unkarilainen säveltäjä, muusikko ja kapellimestari. Tutkielmassa tarkastellaan hänen toimintaansa ensisijaisesti säveltäjänä ja lisäksi siihen sisältyy kattava teoslista. Hidasista ei ole ...
  • Composing a piece : the birthing of "Self-Actualize" 

    Komulainen, Timo (2013)
    Valmiit teokset ovat olleet pitkään säveltämisen tutkimuksen keskiössä. Sävellysprosessia ei voi ymmärtää sitä epäsuorasti tutkimalla. Ensi käden tieto säveltäjiltä on vähäistä. Tutkielman tekijän tarkoituksena oli tarkastella ...
  • "Laulut suuret lapsillensa" : Pekka Kostiainen kuorosäveltäjänä 

    Pishro, Hanna Maria (2008)
  • Sävellysten synty ja niiden merkityksellisyys tekijälleen 

    Haapamäki, Ella (2021)
    Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, miten sävellykset voivat syntyä ja minkälaisia merkityksiä tällä sävellysprosessilla, kuten myös lopputuotoksella, voi olla säveltäjälle. Tämän lisäksi tutkitaan myös yhdessä muiden ...
  • Musiikillisten karakterien metamorfoosi : transformaatio- ja metamorfoosiprosessit Usko Meriläisen tuotannossa vuosina 1963-86 

    Laaksamo, Jouko (Jyväskylän yliopisto, 2004)
    Jouko Laaksamo tutkii Usko Meriläisen tuotantoa vuodesta 1963 alkaen, jolloin säveltäjä siirtyi rivimusiikista kohti vapaammin hahmottuvia musiikillisia rakenteita. Laaksamo tarkastelee musiikkianalyysin keinoin teosten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre