Not Experts - But Music! : Remarks on Adolescents' Music Education in Finnish Waldorf Schools
Honkonen, J. (2018). Not Experts - But Music! : Remarks on Adolescents' Music Education in Finnish Waldorf Schools. Musiikki, 48(1), 31-44. https://musiikki.journal.fi/article/view/70982
Julkaistu sarjassa
MusiikkiTekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Honkonen & Suomen musiikkitieteellinen seura, 2018.
Musiikin kuuntelemisella ja aktiivisella toiminnalla sen parissa sekä musiikkiterapian eri muodoilla on osoitettu olevan selvä yhteys ja vaikutus murrosikäisen nuoren kasvuun ja kehitykseen sekä fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Tarkastelen artikkelissani steinerkoulun musiikkikasvatusta ja tavoitteita suhteessa murrosikäisen oppilaan kehitykseen. Yhtenäiskoulurakenteensa mukaisesti (steinerkoulu on 12-vuotinen yhtenäiskoulu) kaikille yhteinen musiikin opetus jatkuu läpi perusopetus- ja lukiovaiheen. Tutkimukseni kohderyhmän muodostavat yläkouluikäiset, 13−15-vuotiaat nuoret, joiden kohdalla heitä ympäröivän musiikin ja sen tuottamien kokemusten ja elämysten, mutta myös musiikin opetuksen vaikutusta murrosiän psyykkiseen ja fyysiseen kehitykseen on tutkittu paljon viime vuosina. Perusopetuksessa musiikin opetus on yhteistä kaikille alakouluvaiheessa. Tämän jälkeen musiikkia tarjotaan valinnaisena oppiaineena, johon oppilaat valikoituvat yleensä harrastuneisuuden perusteella. Kuitenkin musiikkikasvatus, erityisesti toiminnallinen musiikkikasvatus on nykyisen tutkimuksen valossa tärkeä ja tarpeellinen kaikille ikäkauden oppilaille heidän kokonaiskehityksensä kannalta. Musiikkikasvatuksen uutena haasteena on siten musiikillisesti valikoitumattomien oppilaiden musiikkisuhteen voimistaminen. Pyrin osoittamaan, miten kaikille oppilaille yhteisen musiikkikasvatuksen kautta koettu elämyksellisyys sekä sosiaalinen ja psyykkinen toiminta ovat ensiarvoisia tämän herkän murrosiän kehitysvaiheen kannalta ja kuinka koulun musiikkikasvatuksen osallistumiskriteereitä tulisi mahdollisesti arvioida uudelleen näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
...
Julkaisija
Suomen musiikkitieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0355-1059Asiasanat
Alkuperäislähde
https://musiikki.journal.fi/article/view/70982Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28757162
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Association between Loneliness, Mental Well-Being, and Self-Esteem among Adolescents in Four Nordic Countries
Lyyra, Nelli; Thorsteinsson, Einar Baldvin; Eriksson, Charli; Madsen, Katrine Rich; Tolvanen, Asko; Löfstedt, Petra; Välimaa, Raili (MDPI AG, 2021)Positive mental health is central to adolescent well-being. The present study examines the prevalence of loneliness and positive mental health indicators (mental well-being and self-esteem) in four Nordic countries and ... -
Associations of temperament types and gender of early adolescents and teachers with adolescents’ school well‐being
Puonti, Ville; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona (Wiley, 2021)This study examined the role of temperament type and gender of adolescents and teachers in adolescents’ well‐being in school. The sample consisted of 677 Finnish students and 56 classroom teachers. Parents rated adolescent ... -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ... -
Fyysinen aktiivisuus, harrastustoiminta ja liikkumiskyky iäkkäiden ihmisten psyykkisen hyvinvoinnin ennustajina : 65-84-vuotiaiden jyväskyläläisten 8-vuotisseuruututkimus
Lampinen, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2004)Päivi Lampinen selvitti fyysisen aktiivisuuden, harrastustoiminnan ja liikkumiskyvyn yhteyksiä 65–84-vuotiaiden jyväskyläläisten kotona asuvien miesten ja naisten psyykkiseen hyvinvointiin kahdeksan vuoden seuruututkimuksen ... -
A guided online ACT intervention may increase psychological well-being and support school engagement in adolescents
Hämäläinen, Tetta; Lappalainen, Päivi; Puolakanaho, Anne; Lappalainen, Raimo; Kiuru, Noona (Elsevier BV, 2023)Objective The aim of the present study was to investigate the extent to which initial levels and changes in ninth-grade adolescents' (n = 243) psychological well-being were associated with their school engagement after ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.